Danske busruter styres fra udlandet

De har masser af kapital, stor tålmodighed og er ikke bange for stive danske overenskomster. Udenlandske busselskaber har sat sig tungt på det danske rutebusmarked.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De danske selskaber må se sig henvist til mindre opgaver, skriver Børsen.

I dag er der seks store operatører, der alle er styret fra udlandet. Britiske Arriva er størst med omfattende kontrakter i hovedstadsområdet og i et bredt bælte over resten af landet - foruden togkørslen i Jylland. Arriva understregede sin styrke ved at overtage det kraftigt tabsgivende Veolia Transport Danmark sidste år.

Også City-Trafik har opgaver over hele landet - men med overvægt i hovedstaden - og er i dag kontrolleret af franske Keolis.

Blandt de nyere aktører er Netbus, der ejes af de norske statsbaner. Selskabet overtog sidste år Danmarks største busrute, linje 5A i København, der også kaldes Tarzan-ruten, fordi den kræver 43 busser og betjener 17 millioner passagerer om året. 1. januar købte Netbus alle aktierne i nordjyske Tylstrup Busser og overtog samtidig driften af 74 busser i Nordjylland.

Kilde: Børsen