Danske bilister med snydesoftware fra VW får direkte svar

Bilister, der kører Volkswagen, SEAT, Skoda og Audi med Volkswagens software, der har fået dem til at virke mere miljørigtige, end de er, får direkte svar fra VW.

Foto: PATRIK STOLLARZ

Hvis du er en af de bilejere, der kører rundt i en af de 90.000 biler fra Volkswagen-koncernen, der er berørt af skandelesagen om miljøfusk, får du direkte svar fra Volkswagen. Men du må væbne dig med tålmodighed.

Det oplyser Volkswagen Danmark til Berlingske Nyhedsbureau. Det er samme melding, som kom centralt fra topchef i Volkswagen, Matthias Müller, tidligere tirsdag.

Der vil blive fundet en teknisk løsning på, hvordan bilerne kan godkendes, så de overholder EUs krav, og herefter vil de pågældende bilejere få besked direkte og få ændret deres motor, lyder det fra Volkswagen Danmark.

Så snart Volkswagen får godkendt de tekniske udbedringer, vil arbejdet med at identificere bilejerne gå i gang. Herefter kan bilejerne aftale tid på værkstedet og få fejlen udbedret.

Og indtil da er der ingen grund til, at ejerne til de 53.000 fejlbehæftede VWer, de 14.000 Audier, de 16.000 Skodaer og 7.000 SEATer er nervøse, siger pressechef Søs Illum:

»Softwaren er ikke farlig. Bilerne er teknisk set helt i orden og kører i dag som de kørte i går. Derfor skal kunder tage det helt roligt - når vi kender løsningen fra fabrikken og de berørte stelnumre, har vi mulighed for at kontakte kunderne direkte - og det vil vi så gøre så hurtigt som muligt,« siger hun.

I de seneste uger har Volkswagen befundet sig midt i den mest alvorlige krise, som koncernen har oplevet i sin 78 år lange levetid.

Fusk i test ved hjælp af en særlig software, der får bilerne til at fremstå mere miljøvenlige i test, end de er i virkeligheden, har kastet tunge skygger over »Das Auto« og hovedsædet i den tyske by Wolfsburg.

Den nu tidligere topchef Martin Winterkorn blev fyret i sidste uge, ligesom det mandag forlød, at flere højtstående chefer vil blive suspenderet.

Samtidig har den tyske statsanklager åbnet en sag mod Martin Winterkorn. Skandalesagen har også fået politikerne på Christiansborg op af stolene, og på fredag skal Volkswagen Danmark til »hastemøde« med transportminister Hans Christian Schmidt (V).

Og mandag opfordrede Pia Adelsteen (DF), miljøordfører for Dansk Folkeparti, Volkswagen til at få indkaldt samtlige 90.000 fejlbehæftede biler, ligesom man vil gøre, hvis der var problemer med bilernes bremser:

»Det er lige præcis, hvad vi helt fra start har meldt ud. Vi og Volkswagen har blot udbedt os tilstrækkelig tid til at udvikle de rigtige løsninger,« siger Søs Illum.

De tekniske løsninger vil ifølge Volkswagen være klar i oktober, herefter skal de så altså godkendes centralt, før de danske bilejere får besked om, at de kan trille deres automobil på værksted.