Danske biler udleder nu kun halvt så meget CO₂, når de kører, som det var tilfældet for fem år siden.
Det viser nye tal fra bilbranchens organisation, Mobility Denmark (tidligere De Danske Bilimportører).
Den gennemsnitlige CO₂-udledning for nye danske personbiler ligger i 2024 på 63,6 gram pr. kilometer. Tilbage i 2020 var den på 116 gram.
Det er navnlig de mange flere elbiler og en indsats for at nedbringe miljøpåvirkningen fra transportsektoren, der sikrer det markante fald.
»Den markante reduktion i CO₂-udledningen fra nye biler viser tydeligt, at den grønne omstilling af bilparken for alvor er i gang. Det er et resultat af en stigende interesse for grønnere biler og nye, mere energieffektive teknologier,« siger Mads Rørvig, administrerende direktør for Mobility Denmark, i en kommentar.
I oktober rundede elbilbestanden herhjemme 300.000 biler. Ni måneder tidligere var der 200.000 elbiler på de danske veje. Samtidig er næsten 50 procent af alle nysolgte biler i Danmark i 2024 elbiler.
»Elbilerne er blevet en central del af løsningen på at nedbringe CO₂-udledningen i Danmark, og vi kan tydeligt se, at de teknologiske fremskridt virker,« siger Mads Rørvig.
Han opfordrer politikerne til at genoverveje de planlagte afgiftsstigninger på elbiler i 2026, så flere får lyst til at skifte benzin- og dieselbilen ud med en elbil.
Der er i januar-september 2024 i Danmark solgt i alt 126.255 nyindregistrerede biler. Heraf er de 48,16 procent elbiler.
De tre mest solgte bilmærker på tværs af benzin-, diesel- og elbiler er i rækkefølge Volkswagen, Tesla og Toyota.