Danske Banks topchef: Vi bugner af kompetence

At ledende medarbejdere er skiftet væk fra Danske Bank er et tegn på stor kompetence i banken, siger topchef Thomas Borgen. Den kompetence skal bruges på at få vækst, primært i Sverige og Norge.

Danske Banks topchef, Thomas Borgen, gør status efter et år i spidsen for banken. »Vi har haft en god fremgang i 2014, men der er langt igen,« siger han. Arkivfoto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En række direktører har forladt Danske Bank gennem det seneste år, men det er blot naturligt, når man har mange medarbejdere med så store kompetencer, som Danske Bank har. Sådan lyder meldingen fra administrerende direktør Thomas Borgen.

Blandt de seneste skift fra Danske Bank er Anders Damgaard, der havde ansvaret for Danske Banks største kunder som global head of corporate and institutional banking, men som er blevet hentet til PFA Pension. Thomas Borgen havde gerne beholdt Anders Damgaard, men siger samtidig, at Danske Bank ikke har svært ved at tiltrække dygtige medarbejdere.

»Jeg synes, at det er meget imponerende at have ansatte, som bliver rekrutteret direkte ind i direktionen i PFA. Vi er en nettoeksportør af kompetencer. Det lever vi med. Og hvis alle skal have en karriere i Danske Bank, så bliver det for tæt i toppen. Sådan vil det altid være. Vi er uden tvivl blandt de arbejdspladser i Danmark, der har de højeste kompetencer. Og derfor må vi også acceptere, at nogle af vores medarbejdere bliver rekrutteret til andre steder. Men omvendt kan vi også rekruttere, hvem vi vil. Jeg tror aldrig, der har været større interesse for at arbejde for Danske Bank, end der er nu,« siger Thomas Borgen.

Netop medarbejdernes kompetence er det største og vigtigste våben i krigen mod de konkurrerende banker, siger direktøren. Han ser tre vigtige strategiske redskaber i kampen: at få skabt tillid til banken, at bruge teknologi og at bruge kompetencen.

»Det, der skal skille os ud, er den kompetence, som hvert enkelt individ sidder med i Danske Bank, for det kan være svært kun at konkurrere på teknologi og løsninger, selv om vi mener, at vi er ledende på det. Men vi skal skille os ud ved, at vi evner at kombinere det med vores ansattes kompetencer,« siger Thomas Borgen.

Og målet er klart for Thomas Borgen. Danske Bank skal være blandt de tre bedste i Norden. For at komme derop skal Danske Bank bevare den stærke position i Danmark og Finland, mens den største vækst skal hentes i Sverige og Norge.

»Vi kommer til at bruge mange kræfter i Norge og Sverige, for vi har alle forudsætninger for at få vækst i de lande. På grund af de udfordringer, vi havde i Danske Bank fra 2009-2012, har vi ikke prioriteret de to lande. Det vil vi gøre nu, for vi har kompetencerne og platformen,« siger Thomas Borgen, der dog samtidig understreger vigtigheden af fokus på Danmark.

»Vi skal aldrig skal glemme, at Danmark er vores hjemmemarked, og det er det største. Så vi skal ikke blot forsvare det, men vi skal også udvikle os. Men vi kan ikke vokse lige så hurtigt her.«

Siden Thomas Borgen tiltrådte som adm. direktør er det gået den rigtige vej for Danske Bank. Resultaterne er forbedret, og det har afspejlet sig i en aktiekurs, der stiger mere end konkurrenternes. Nok er nogle af faktorerne sat i gang af forgængeren Eivind Kolding, men en væsentlig forandring i Thomas Borgens tid har været at gøre banken mere kundevendt. Og det arbejde fortsætter og tager tid, siger Thomas Borgen.

»Tingene går i den rigtige retning. Vi gør mange rigtige ting. Vi har haft en god fremgang i 2014, men der er langt igen. Vi skal huske på, at selv om kundetilfredsheden går den rigtige vej, og resultaterne går den rigtige vej, er vi fortsat ikke der, hvor vi skal være. Men vi skal gøre tingene langsomt og ordentligt. Jeg tror ikke på nogen revolution, tværtimod. Det vil ikke være bæredygtigt, og derfor skal vi gennemføre ændringerne langsomt, men sikkert,« siger han.

En af ændringerne har været en afbureaukratisering af banken, hvilket gør arbejdet i de kundevendte stillinger nemmere.

»Vores ansatte gør en forskel. Jeg ser en energi og gnist og vilje hos de ansatte til at bruge tid på kunden. Det har vi gjort ved, at de i højere grad bliver fri for bureaukratiske opgaver. Så vi har fjernet meget fra rådgiverne, så de kan bruge mere tid på kunderne. Men vi må ikke læne os tilbage og tro, at vi er kommet i mål. Vi har stadig lang vej hjem,« slår direktøren fast.

Han påpeger, at det i finanssektoren tidligere var muligt at opveje manglende effektivitet ved at vokse på toplinjen, men at han tror, at europæisk økonomi og dermed dansk økonomi vil have lavvækst i de kommende år, og at det derfor bliver mere væsentligt at være konkurrencedygtig på omkostninger.

Netop omkostninger og effektivitet er også en del af den strategiplan, der skal føre Danske Bank videre fra målet om at nå en egenkapitalforretning på ni pct. i 2015 til en egenkapitalforrentning på 12 pct. på sigt. Planen lanceres først i 2015, men Thomas Borgen ser et kæmpe potentiale for Danske Bank fremadrettet.

»Jeg har noteret mig, at Danske Bank fylder meget, ikke bare i Danmark men også i Norden. Og det skal man have respekt for. Det giver en enorm mulighed for os til virkelig at bruge den interesse, der er for banken, til at skabe store værdier,« siger Thomas Borgen.