Danske Banks omdømme på vej op fra sumpen

Der kan være vendt op og ned på omdømmet i den danske banksektor om et par år. Danske Bank er kommet igennem sin krise, og samtidig spirer der kritiske historier frem om Nordea, som er ellers gået stort set fri de senere år.

Thomas Borgen har med en insisterende ydmyghed og hjælp fra bedre regnskabstal bremset den onde mediespiral, som Danske Bank befandt sig i fra 2007 og frem. Nu bliver bankens image langsomt bedre, vurderer eksperter. ?Foto: Nils Meilvang Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Den har ligget underdrejet i imagemåling efter imagemåling de senere år, men nu kan Danske Bank være på vej tilbage. Banken har både fået indkapslet mange af sine problemer, og medierne er igen begyndt at skrive positive historier om den.

Samtidig få hundrede meter fra Holmens Kanal, hvor Danske Banks hovedsæde ligger, oplever den nordiske storbank Nordea for første gang i flere år en vedvarende modvind fra dårlig presseomtale.

Nordea-medarbejderne føler sig tromlet af bankens massive spareprogram og forarges over, at banken stadig præsenterer det ene milliardoverskud efter det andet.

I de seneste imagemålinger, ligger Nordea fortsat langt over Danske Bank, men der er lagt op til bevægelser på listen, vurderer Mikkel Korntved, der er administrerende dirketør i Loyalty Group og ekspert i kunderelationer.

»Danske Banks image har ramt bunden og er nu på vej op igen. Det kommer der til at gå noget tid med, sandsynligvis flere år, men rejsen er i gang, og det er Danske Bank fornuftigt ydmyg overfor,« siger Mikkel Korntved.

Stemningen er vendt

På torsdag sender Danske Bank sit halvårsregnskab på gaden, og tallene deri ventes at bære ved til den mere positive opfattelse af banken, mener Bjørn Schwarz, der er aktieanalysechef i Sydbank.

»Danske bank har været ramt hårdt af krisen i både dansk og irsk økonomi. Nu går det bedre, og man har fået inddæmmet problemerne. Det giver selvfølgelig medvind. Stemningen er vendt i forhold til Danske Bank, og det er min opfattelse, at det er den også blandt deres kunder,« siger Bjørn Schwarz.

Bedringen mærkes også inden for murerne i Holmens Kanal.

»Vi begynder at se tegn på, at det bevæger sig i den rigtige retning, blandt andet fordi kunderne har taget godt imod mange af de nye initiativer, vi har lanceret over de seneste måneder. Det arbejde vil vi fortsætte. For selv om vi ser en positiv tendens i arbejdet med at forbedre vores omdømme, er vi meget bevidste om, at det er et langt sejt træk, der ligger foran os,« siger Jeanette Fangel Løgstrup, der er kommunikationsdirektør i Danske Bank i en e-mail-kommentar.

Selv om imagearbejdet er en langstrakt proces, har det stor betydning for Danske Banks rolle i mediebilledet, at den nu oplever et afbræk fra rollen som syndebuk, mener Mikkel Korntved.

»Når der så opstår en periode, hvor man ikke hører noget fra Danske Bank eller hører overvejende positive ting, skifter medierne fokus, og det er mere sandsynligt, at de kigger andre steder hen for at se, hvad der foregår dér. Nordea har ligget i læ af stormen om Danske Bank, men nu begynder der også at være mere fokus på, hvad der sker dér,« siger Mikkel Kornved.

Netop Nordea er kommet i søgelyset på grund af den massive spareplan, som skal skære omkostningerne med 6,7 milliarder kroner inden udgangen af 2015. Det har medført fyringer og generel smalhals overalt i koncernen og har skabt uro blandt medarbejderne samtidig med, at flere chefer har forladt ledelsesgangen i den danske del af banken.

Den negative nyhedsstrøm er endnu ikke stlærk nok til for alvor at skade Nordeas image, men det er nu, banken skal forsøge at sætte ind for at undgå det, vurderer Mikkel Korntved.

Nordea på observationslisten

»Nordea skal sørge for, at banken ikke kommer ind i en dårlig stime. På nuværende tidspunkt, er de på observationslisten, hvis man skal bruge en aktieterminologi, og det er vigtigt, at de sørger for at få blandet positive nyheder ind imellem de historier, der er nu,« siger han.

Bankens danske koncernchef Christian Clausen, erkender, at det er nødvendigt at sætte ind og har øget kommunikationen internt mellem topledelsen og medarbejderne.

»Jeg er meget optaget af den her problematik, og vi har øget kommunikationen internt omkring de her ting. Den vigtigste værdi i vores arbejde er positive kunde- oplevelser, og det betyder rigtig meget for mig, at medarbejderne er med og kan skabe det,« siger Christian Clausen.

Han understreger, at bankens image er vigtigt for ham.

»Det lægger jeg rigtig meget vægt på, og jeg er rigtig ked af den omtale, der er i øjeblikket. fordi den er lidt forbi målet. Jeg synes, det er rigtigt, at vi fokuserer på effektiviseringsprogrammet, men jeg er meget ked af at læse om utilfredshed blandt medarbejderne,« siger Christian Clausen.

Danske Bank har altid været udsat

Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet, mener, at det kan være svært for Nordea at være hjemmehørende i et andet land, fordi det indskrænker manøvredygtigheden for den danske ledelse.

»Nordea Danmark kan blive ramt, når der bliver lagt en firkantet matrice ned over deres effektiviseringer fra topledelsen. Det er mit indtryk, at Nordea har haft gode danske ledere, men det er også mit indtryk, at nogle af de ting, som Nordea Bank Danmark, gerne ville have gjort, er blevet bremset fra Stockholm,« siger Lars Krull.

Omvendt er Danske Bank den oplagte skydeskive alene på grund af sin størrelse.

»Danske Bank har altid været udsat, og den vil altid være udsat. Det er Danmarks største bank, og det betyder, at alle forholder sig til den. Når Danske Bank gør noget, som er godt, bliver den kopieret, og gør de noget, som er mindre heldigt, så bliver den hængt ud,« siger Lars Krull.