Danske Banks kundetilfredshed i bund

Færre end halvdelen af kunderne i Danske Bank har lyst til at anbefale banken til andre, viser nye tal.

Foto: Thomas Lekfeldt.
Læs mere
Fold sammen

Kun 47,5 procent af kunderne i Danske Bank har lyst til at anbefale deres bank til andre, viser en ny måling blandt 1016 personer fra analyseinstituttet Wilke, skriver Jyllands-Posten.

Det er et markant lavere tilfredshedsniveau end i andre store banker herhjemme, hvor omkring 70-80 procent af kunderne gerne roser deres bank over for andre.

»Det er vi naturligvis ikke tilfredse med, men jeg glæder mig over at kunne se, at vi bevæger os i den rigtige retning. Det er det lange, seje træk, og vi har en stor opgave foran os med at blive langt mere kundefokuserede og vise vores værdi over for kunderne,« siger Thomas Mitchell, chef for Personal Banking Danmark i Danske Bank.

Bankens elendige image var en af hovedårsagerne til, at den tidligere topchef i Danske Bank Eivind Kolding blev sparket ud i september efter ikke engang to år på posten.

Den er nu besat af nordmanden Thomas Borgen, der skal forsøge at genvinde kundernes tillid samtidig med, at han skal gennemføre en række af de besparelser, der blev søsat af Eivind Kolding.

250 mand blev for få uger siden fyret, og yderligere nedskæringer ventes i 2014.

»Vi kan se, at tilfredsheden stiger, når vi mødes med vores kunder. Derfor gør vi vores arbejdsgange mere effektive og skaber mere tid til at mødes med vores kunder,« siger Thomas Mitchell.

John Norden er direktør i bankportalen Mybanker og han vurderer, at det vil tage lang tid for danske bank at genopbygge sit image.

»Når man dumper i image går det stærkt, men når man skal bygge op, skal man gange det med fem i tid,« siger John Norden til Jyllands-Posten.