Danske Banks egen undersøgelse frikender topledelsen

Bestyrelsen, formanden og topchefen har ikke misligholdt deres juridiske forpligtelser over for Danske Bank. Det konkluderer bankens egen undersøgelse.

Danske Bank - hvidvask sagen - pressemøde i Tivoli Kongres center. Afgående direktør Thomas Borgen ankommer sammen med bestyrelses formand Ole Andersen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Et antal tidligere og nuværende medarbejdere i Danske Bank, både i filialen i Estland og på koncernniveau, har ikke levet op til deres juridiske forpligtelser.

Det fremgår af Danske Banks længe ventede rapport om hvidvask i Estland.

»Når det gælder placering af individuelt ansvar, kan vi fastslå, at et antal tidligere og nuværende medarbejdere, både i filialen i Estland og på koncernniveau, ikke har levet op til de juridiske forpligtelser, der gælder/gjaldt for deres ansættelse i banken,« skriver Danske Bank i en fondsbørsmeddelelse.

Undersøgelsen konkluderer dog, at hverken bestyrelsen, bestyrelsesformanden eller den administrerende direktør har misligholdt deres juridiske forpligtelser over for banken.

Mens topledelsen går fri for ansvar, har hvidvask-skandalen haft store konsekvenser længere nede i rækkerne.

»På baggrund af undersøgelsernes konklusioner har vi taget en række skridt over for nuværende og tidligere medarbejdere. Ledelsen har taget alle fornødne skridt overfor de berørte medarbejdere og ledere i Estland og Danmark i form af blandt andet advarsler, afskedigelser, mistede bonusser og indberetning til myndighederne, men vi kommenterer ikke på individuelle medarbejdere. Størstedelen af disse medarbejdere og ledere er ikke længere ansat i Danske Bank,« oplyser Danske Bank.

Fra Danske Banks egen undersøgelse af non-resident kunderne i Estland kan fremhæves følgende:

  • Undersøgelsen har identificeret i alt ca. 10.000 kunder, som tilhørte non-resident porteføljen. Undersøgelsen har i alt omfattet ca. 15.000 kunder med non-resident karaktertræk.
  • De ca. 10.000 kunder har i alt foretaget ca. 7,5 millioner betalinger
  • De ca. 15.000 kunder har i alt foretaget ca. 9,5 millioner betalinger.
  • Ses der på det totale antal kunder omfattet af undersøgelsen på ca. 15.000 kunder, er det samlede totale betalings-flow ca. 200 milliarder euro.
  • Undersøgelsen har på nuværende tidspunkt foretaget analyse af i alt ca. 6.200 kunder med flest risikofaktorer.
  • Da banken ikke er i stand til fastlægge det præcise omfang af mistænkelige transaktioner foretaget af non-resident kunder i Estland i den pågældende periode, har bestyrelsen besluttet at donere bruttoindtægterne på kunderne fra 2007-2015, svarende til et estimeret beløb på 1,5 mia. kr., til en uafhængig fond.