Danske Bank: »Vi vil gerne forhandle med Swipp«

Danske Banks chef for forretningsudvikling, Jesper Nielsen, mener ikke, at MobilePay behøver at frygte Swipp.

Jesper Nielsen, direktør i Danske Bank, betaler med appen MobilePay i Storcenter Nord i Aarhus i forbindelse med det nye samarbejde mellem Danske Bank og Dansk Supermarked. Samarbejdet betyder, at kunder i supermarkedskæderne Føtex, Bilka, Salling og Netto fremover vil kunne bruge deres mobiltelefon og MobilePay-appen til at betale med. Ved kassen sidder Michelle Mogensen. Arkivfoto: Axel Schütt
Læs mere
Fold sammen

Hvorfor vil I ikke samarbejde med Swipp og give dem adgang til at overføre direkte til Danske Banks kunder?

»Det vil vi skam også gerne. Jeg har hele tiden sagt, at vi gerne stiller MobilePay til rådighed i et samarbejde. En Nokiatelefon skal vel kunne ringe til en Appletelefon. Der var optræk til et sådant samarbejde sidste år. Men det var ikke os, der gik fra forhandlingerne. Vil Swipp åbne de forhandlinger igen, så er de meget velkomne.«

Hvordan ser I Swipp, er de en trussel mod Mobilepays dominans?

»Vi kan se, at efterspørgslen efter vores løsning er enorm hos både forbrugere og butikker. Vi står stærkt, og vi har gode løsninger. Jeg synes ikke, at vi er i krig med Swipp, og vi taler i en pæn og ordentlig tone. Så der er en god og sund konkurrence med Swipp.«

Hvor langt er I med udrulning hos detailhandlen?

»Vi har nu 10.000 bokse på vej ud til butikkerne, som kan bruges til at betale med MobilePay. Og 10.000 flere er bestilt. Vi tror på, at vi har en løsning i fremgang. Det er offentligt kendt, at 261 Rema 1000-butikker har valgt den, og vi har 600 butikker hos Dansk Supermarked på vej til at få MobilePay. Vi har rigtigt mange flere aftaler på vej på kort sigt.«

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

I er jo dyrere end Swipp i detailhandlen, kan de ikke slå jer der?

»Ikke nødvendigvis. Foreløbig har vi været i stand til at lukke en del aftaler ud fra den pris, vi har. Vores opfattelse er, at vi er konkurrencedygtige på prisen. Butikkerne kigger på antallet af brugere, og der har vi et pænt forspring, ligesom de også ser på brugervenlighed, og hvor nemt systemet er at implementere.«

Hvor længe bliver Danske Bank ved med at sprøjte penge i MobilePay. Det giver jo et millionunderskud at lade kunderne overføre til hinanden gratis?

»Vi har lovet, at det bliver ved med at være gratis. Det vil vi holde. Vi har det helt fint med den investering, selv om vi sjældent er blevet beskyldt for at være gavmilde. Det kan godt være, at vi betaler lidt pr. transaktion. Men vi har flowet og kundekontakten,« siger Jesper Nielsen fra Danske Bank.