Danske Bank straffer svage kunder

De stigende renter rammer bankkunder vidt forskelligt. Danske Bank lader som eneste storbank de svageste kunder få de største stigninger. Metoden kritiseres af Forbrugerrådet.

»Vores renteforhøjelser er differentierede, så de er konkurrencedygtige over for de kunder, der har en sund økonomi, og som samler deres forretninger hos os,« siger Tonny Thierry Andersen, direktør i Danske Bank med ansvar for privatkunder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske Bank har som den eneste større bank valgt at hæve det seneste års stærkt stigende renter mest for de svageste og mest risikofyldte privatkunder, mens andre banker har valgt at hæve deres renter bredt, uanset om kunden er god eller dårlig. Det viser en rundringning til landets fem største banker oven på perlerækken af renteforhøjelser, som bankkunderne har oplevet det seneste år.

Dermed er kundens økonomiske styrke, og hvor hårdt ramt man er af finanskrisen, således afgørende for, hvor kunden havner i Danske Banks rentespænd:

»Vores renteforhøjelser er differentierede, så de er konkurrencedygtige over for de kunder, der har en sund økonomi, og som samler deres forretninger hos os,« siger Tonny Thierry Andersen, direktør i Danske Bank med ansvar for privatkunder.

Situationen er helt anderledes i Nordea, hvor bankdirektør Anders Jensen oplyser, at man arbejder med et fordelsprogram med tre niveauer, hvor priserne defineres af kundens forretningsomfang - ikke af om kunden er insolvent med meget store lån eller ejer en bolig, som er faldet meget i værdi:

»Så længe man passer sine ting i almindelighed, fastsætter vi ikke vores priser individuelt efter risiko, men det er klart, at ryger kunden til inkasso, så træder andre mekanismer i kraft,« siger Nordea-direktøren.

Heller ikke Jyske Bank, Sydbank eller Nykredit har valgt at hæve priserne, alt efter om kundens økonomi er sund eller mere eller mindre risikofyldt. I stedet har de tre storbanker hævet deres priser bredt på de enkelte lånetyper.

Seniorøkonom Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet mener ikke, at Danske Banks model er solidarisk:

»Der er kunder, som bliver ramt dobbelt, fordi bankerne i årene op til finanskrisen har givet for store lån baseret på en for dårlig kredit-vurdering. De kunder bliver også ramt i anden omgang, fordi de skal betale meget høje renter.«

Omvendt mener Jyske Banks aktieanalytiker Christian Hede, at Danske Banks model er den rigtige:

»I teorien er det en god måde at gøre det på, for man rammer de kunder, man helst vil ramme. Og hvis de risikofyldte kunder så vælger at skifte bank, så er det ikke så stort et problem for banken.«