Danske Bank sætter sig på mobilbetaling

Selv om landets øvrige banker også har lanceret en fælles mobilbetalingsløsning, buldrer Danske Banks MobilePay frem med 14 gange flere betalinger om dagen. Men markedet kan tippe i 2016.

Danske Banks MobilePay har overhalet konkurrenterne med flere længder. Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Med et gennemsnit på 20.000 betalinger om dagen dominerer Danske Bank fuldstændig markedet for mobilbetalinger med tjenesten MobilePay både blandt egne og andre bankers kunder. Faktisk er 59 procent af brugerne kunder i konkurrerende pengeinstitutter.

Rollen som first mover er en kæmpe fordel for storbanken, men det kan hurtigt vende, når Danske Bank indfører et gebyr i januar 2016, vurderer konkurrenceeksperter. De øvrige pengeinstitutter med Nykredit, Jyske Bank og Sydbank i spidsen har i fællesskab lanceret betalingsløsningen Swipp, men her foretages der kun i gennemsnit 1.400 betalinger om dagen. Endnu er løsningen da heller ikke fuldt udrullet, idet Nordea, den største bank i samarbejdet, endnu ikke er kommet med.

Bankerne bag Swipp er dog meget optimistiske i forhold til at indhente Danske Banks forspring fra 2016, når der indføres et gebyr for tjenesten.

»Det er et af de steder, hvor Danske Bank kan blive udfordret. Man ved jo aldrig, hvad der får markedsandele til at flytte sig, men hvis den ene tjeneste er gratis, og den anden koster penge, vil det typisk have en betydning,« siger Martin Nyvang, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Indtil videre nyder Danske Bank dog i høj grad fordel af at have været først til at lancere en app til mobilbetaling i Danmark – også selv om Swipp-bankerne var på banen med deres løsning bare en måned senere. Brugerne har nemlig været ekstremt hurtige til at tage MobilePay til sig, og det gør det meget svært at overbevise dem om, at de skal skifte det ud med Swipp, forklarer Elmer Fly Steensen, lektor i strategi ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet.

»Er det samme ydelse, man kan få et andet sted, og opleves det som besværligt at skifte, kan Danske Bank gennem en længere periode fastholde den fordel på markedet. Folk skal have en fordel ved at skifte, ellers gør de det ikke. Så de andre skal komme frem med noget, som er bedre end det, Danske Bank kan give. Der skal være noget, der gør det umagen værd,« siger han.

Og bankernes apps til mobilbetaling er kun første del af en kommende bølge af nye betalingsformer. Blandt andet arbejder Nets på en trådløs betalingsløsning, som kan bruges i supermarkedet, mens også teleselskaberne og Paypal ventes at lancere nye tiltag.