Danske Bank mister 600 kunder om dagen

Kunderne strømmer fortsat ud af Danske Bank, der nedjusterer forventningerne til årets resultat. Samtidig sænker banken aktionærernes forventede afkast og lancerer en milliardstor spareplan.

»Vi skal skære kraftigt ned på markedsføring, konsulentbrug og andre eksterne omkostninger, og så vil vi blive nogle færre ansatte,« siger Danske Bank-topchef Thomas Borgen. Foto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere

Kunderne er sat i fokus af Danske Banks nye adm. direktør, Thomas Borgen, og det er der i den grad brug for. Således fortsætter kundeflugten fra Danske Bank, der i første halvår mistede 40.000 kunder og nu i de seneste tre måneder har mistet yderligere 54.000 kunder – altså 600 hver eneste dag. Thomas Borgen vil ikke sige, om det overrasker ham, men han erkender, at det er uholdbart.

»Det tal er alt for stort. Det er ikke noget, vi kan leve med over tid, og den trend må vi stoppe. Men jeg er også så tilpas realistisk, at jeg ved, at vi desværre fortsat vil miste nogle kunder, og så må vi sørge for, at vi hurtigt leverer løsninger og tjenester, som gør, at de kunder, vi har, forbliver, og at vi tiltrækker nye kunder,« siger Thomas Borgen.

Hvor det omstridte kundeprogram har kostet massevis af kunder, har det samtidig bidraget positivt til bundlinjen. Den stiger med 45 pct. i forhold til samme periode sidste år til 5,2 mia. kr.

Det er dog langt fra nok for en så stor virksomhed som Danske Bank til at kunne levere et acceptabelt afkast til aktionærerne, og når toplinjen i form af nettorenteindtægterne samtidig er faldende, må man effektivisere, mener Thomas Borgen. Derfor lancerer han nu en milliardstor spareplan i 2014.

»Vi skal forenkle banken og være mere effektive. Til trods for at vi tager markedsandele på udlån i Danmark, så ser vi, at det absolutte udlån falder. Når vi får nogle udfordringer på toplinjen, så må vi være effektive, og derfor har vi lanceret denne spareplan på en milliard kroner, hvilket primært sker på ikke-kundevendte aktiviteter. Det handler mere konkret om, at vi skal skære kraftigt ned på markedsføring, konsulentbrug og andre eksterne omkostninger, og så vil vi blive nogle færre ansatte,« siger Thomas Borgen, der ikke ønsker at sætte antal på medarbejderreduceringen. Direktøren har tidligere annonceret, at Danske Bank vil sagtne farten på nedlukningen af filialer, men der vil fortsat ske løbende nedlukning, og derfor vil der også blive skåret stillinger i de kundevendte filialer.

Op til Borgen at levere varen

På trods af fremgang og store spareplaner er det ikke muligt at nå det tidligere udmeldte afkast på 12 pct. i 2015. Det erkender Danske Bank nu, og derfor nedsættes afkastmålet i 2015 til ni pct. »Den langsigtede målsætning om at nå et afkast på 12 pct. rører vi ikke. Dog siger vi, at på grund af det ændrede renteniveau i forhold til vores forudsætning på to pct., så er det ikke realistisk at nå 12 pct. i 2015, og derfor melder vi det ud nu,« siger Thomas Borgen.

Hvor sikker kan aktionærerne så være på, at I når et afkast på ni pct. i 2015?»Ingenting er sikkert. I dag har vi et afkast på ca. fem pct. Det betyder, at vi næsten skal fordoble det de næste to år. Det betyder, at vi alle må arbejde hårdt for at sikre, at kunderne får en god oplevelse, og at vi forenkler banken, og vi er mere effektive. Det er det, vi skal gøre, så vi kan nå målet om ni pct. i 2015 og på lang sigt over 12 pct.«Nu har I taget det lave renteniveau med i den nye betragtning, så kan man sige, at hvis I ikke når det, er det jeres egen skyld?»Det er op til os at levere varen,« siger Thomas Borgen.

I 2013 må forventningerne dog sættes ned. Danske Bank nedjusterer således årets resultat efter skat fra 6,5-ni mia. kr. til seks-otte mia. kr. Det skyldes blandt andet resultaterne i tredje kvartal, men også øgede omkostninger til at lukke store dele af forretningen i Irland ned.