Danske Bank har slukket TVet

De seneste seks år har Danske Bank skruet kraftigt ned for TV-annonceringen. Online har naturligvis vundet frem. Det samme har en anden overraskende mediegruppe.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske Bank har kæmpet på mange fronter de seneste år. En af dem er på de indre linjer, hvor marketingafdelingen samlet under ”Group Marketing” har sat sig for at være medieneutral med det formål at spare penge og blive skarpere i kommunikationen.

– Vi kan ikke have blind forkærlighed til ét medie. Vi mener, vi kan være mere præcise vores briefs til vores bureausamarbejdspartnere og spilde færre trp´er på denne måde, siger Klavs Hjort, der er brand manager hos Danske Bank.

Det betyder blandt mange ting, at Danske Bank er gået fra at bruge 55 procent af annoncekronerne på tv i 2004 til i dag at bruge cirka 30 procent.

I samme periode er online gået kraftigt frem. Det samme er noget overraskende dagbladene.

– Det skyldes, at vi har intensiveret vores b2b-markedsføring, og der viser vores erfaringer, at dagbladene, herunder Berlingske Tidende. Børsen og Politiken, er mest effektive, siger Klavs Hjort.

Klavs Hjort var blandt talerne ved Markedsføringsdagen 2010, der blev afholdt på Radisson Blu Falconer på Frederiksberg den 4. juni.