Danske Bank har nedprioriteret Apple Pay til fordel for udskældt mobilbank

I månedsvis har Danske Bank-kunder måttet vente på betalingsløsningen Apple Pay, som endnu ikke er blevet lanceret. Det skyldes en »klar prioritering«, forklarer banken, som har haft stort fokus på sin nye, kritiserede mobilbank. Ifølge en ekspert i kundeloyalitet risikerer Danske Bank at sætte sin digitale førerposition over styr.

Som et af de eneste pengeinstitutter i landet må Danske Banks kunder fortsat væbne sig med tålmodighed, når det gælder Apple Pay. Fold sammen
Læs mere
Foto: Arkiv: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

For godt 130 dage siden meddelte Danske Bank, at Apple Pay snart ville komme.

I dag er landets største bank en af de få banker herhjemme, der stadig ikke tilbyder Apples betalingsløsning til sine kunder. Selv i de mindste pengeinstitutter er løsningen blevet rullet ud, men ifølge Danske Bank er det – på trods af bankens udmelding 2. april – helt efter planen, at banken endnu ikke har lanceret Apple Pay.

»Det skrider frem fuldstændigt efter den plan, vi har lagt for Apple Pay,« siger Line Munkholm Haukrogh, chef for digital kanaludvikling i Danske Bank.

På Danske Banks Facebook-side er kunderne dog utålmodige. Brugere har nærmest på ugentlig basis i løbet af sommeren efterlyst svar på, hvornår Apple Pay er klar til brug.

»Nu må Danske Bank se at få fingeren ud, så vi kan få Apple Pay. Vi har ventet længe nok,« skriver Birthe Godin i et opslag på Danske Banks Facebook-side.

Hun forklarer til Berlingske, at Apple Pay er en af årsagerne til, at hun har købt et smartwatch, således at hun slipper for at tage sit kort eller pung op af tasken:

»Jeg forstår ikke, hvorfor Danske Bank ikke kan finde ud af at give os løsningen, når mange andre banker kan.«

Danske Bank: Spørgsmål om prioritering

Danske Bank beklager i et opslag på de sociale medier, at banken »ikke har været så hurtige på aftrækkeren i denne runde«.

»Jeg vil give dig ret i, at 'kommer snart' nok er lidt overskredet, og vi er kede af, at din tålmodighed er sat på prøve,« skriver banken.

PR-foto fra bankens hjemmeside. Fold sammen
Læs mere

Forklaringen skal ifølge Line Munkholm Haukrogh fra Danske Bank findes i den prioritering, som banken har valgt.

»Når vi udvikler ting, har det været en klar prioritering – også sammen med vores kunder – at sige: Hvad har været det vigtigste, vi fik lavet? Og med det store fokus vi også har på vores nye mobilbank, så har vi vidst, at vi gerne skulle have Apple Pay, men hvis du kigger et år tilbage, har det ikke været det, der hastede mest, og der hvor vi skulle lægge vægten,« siger hun.

Ifølge Jan Damsgaard, IT-professor ved Copenhagen Business School, kan der også være tale om taktiske årsager, når Danske Bank er blandt de sidste banker herhjemme til at lancere Apple Pay.

»Der er ingen tvivl om, at Danske Bank ikke ligefrem sidder og klapper i hænderne over Apple Pay, i og med den amerikanske konkurrent kan udfordre MobilePays rolle,« siger Jan Damsgaard.

Danske Bank afviser dog, at det skulle være tilfældet.

Ridser i image-lakken

Mikkel Korntved, direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group, undrer sig imidlertid over bankens forklaring om, at den har valgt at prioritere den nye mobilbank over Apple Pay.

»Man kan stille sig selv spørgsmålet: Kan en så stor organisation som Danske Bank virkelig ikke både håndtere den nye mobilbank og Apple Pay?« siger han.

Han fremhæver, at Danske Bank de seneste år har været digital frontløber med nye tiltag som MobilePay, June og Sunday, men at banken nu får ridser i lakken.

»Danske Bank risikerer at sætte sin position som teknologisk frontrunner over styr. Dels er banken lang tid om at tage Apple Pay til sig, dels udtrykker en masse kunder utilfredshed med den nye mobilbank. Banken svækker altså de forankringspunkter, der har holdt på kunderne, og på et tidspunkt vil det betyde stadig større kundeafgang,« vurderer Mikkel Korntved.

Lukker populær mobil-app

Danske Bank lukker sin gamle mobilbank senest til september i år, som erstattes af en ny mobilbank. Af anmeldelserne i Apples App Store ses det, at bankens gamle mobilbank med en score på 4,3 ud af 5,0 var populær blandt kunderne, hvorimod den nye mobilbank blot får 2,1 i vurdering. På de sociale medier brokker flere kunder sig blandt andet over, at den nye mobilbank ikke er lige så brugervenlig.

Hos Danske Bank anerkender man, at der var problemer med den nye mobilbank i begyndelsen, men banken mener nu at have godt styr på løsningen. Derfor frygter storbanken heller ikke for at miste sin digitale førerposition.

»Vi er løbet med flere priser for bedste digitale kundeløsninger foran vores konkurrenter. Samtidig kan vi se, at jo længere tid vores kunder bruger den nye mobil-app, jo gladere bliver de for den. Så nej, jeg er ikke bekymret, men jeg er ydmyg over for, at vi hele tiden skal være på tæerne, og at kravene i den digitale sfære hele tiden kommer til at ændre sig,« siger Line Munkholm Haukrogh.

Hidtil har Danske Bank kun ønsket at oplyse, at Apple Pay vil blive lanceret »senere i år«. Men efter artiklens færddiggørelse oplyser banken nu i en kortfattet besked, at Apple Pay forventes klar inden udgangen af august.