Danske Bank har mistet kunder på nye gebyrer

Det nye gebyrsystem med abonnement har betydet, at nogle kunder har valgt at sige farvel til Danske Bank.

Foto: Erik Refner

Der skyllede en bølge af vrede fra kunderne ind over Danske Bank, da den i januar introducerede en form for løbende abonnement som et nyt gebyrsystem. Og det har kostet kunder, erkender koncernledelsen i forbindelse med præsentationen af årsregnskabet for 2012.

"Siden lanceringen har vi haft nettoafgang på mindre end 3.800 kunder. For hele 2012 har vi haft en nettoafgang på 21.000 kunder. Så skulle det være slået fast," siger Tonny Thierry Andersen, direktør for privatkunder i Danske Bank.

Han fortæller videre, at forsikringshenvisningerne er fordoblet siden lanceringen, hvilket også er en vigtig del af kundeprogrammet. Banken tilbyder i forbindelse med programmet rabat for at samle sine forretninger fra andre banker i Danske Bankkoncernen - herunder Danske Forsikring, som er en del af Topdanmark-koncernen.

Tonny Thierry Andersen forklarer videre, at baggrunden for kundeprogrammet er et ønske om at gøre det mere enkelt og gennemsigtigt.

Knap 250.000 har på nuværende tidspunkt tilmeldt sig kundeprogrammet  svarende til, at der hver dag kommer mellem 10.000 og 15.000 til.