Danske Bank har ikke styr på renter

Meldingen fra bankhovedsædet om afgørende rentesatser på bil- og boliglån skiftede fra dag til dag.

På et simpelt boliglån har Danske Bank nu et rentespænd fra 5,75 pct. til omkring 13 procent. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Meldingerne om de vigtigste lånerenter i Danske Banks længe ventede kundeprogram ændrede sig fra dag til dag. Således oplyste landets største banks presseafdeling i går i en mail til Business, at kun det laveste renteniveau for kassekreditter og forbrugslån er blevet sat ned. Det er en central del af Danske Banks koncept, at de tilbyder kunder med store engagementer i Danske Bank bedre renter på nye lån, desto flere penge de har placeret eller lånt i banken.

»Vi har et fælles spænd for alle kundegrupper på vores pristavle. Vi sætter mindsterenten ned på to produkter, nemlig kassekredit og forbrugslån,« fremgik det af mailen tirsdag aften fra Danske Banks pressechef Kenni Leth.

Men 17.43 i går ringede banken tilbage med meldingen om, at også boliglån og billån er omfattet af rentenedsættelserne i nye kundeprogram. Således fremgår det, at det nederste spænd på udlånene er sænket fra 6,75 pct. til fem pct. på billån og fra syv pct. til 5,75 pct. på boliglån.

»Det er en klokkeklar fejl fra vores side, men det ændrer ikke på, at vi at har ændret vores pristavler fra i mandags,« siger Kenni Leth om forløbet. Business har over flere dage forsøgt at få Danske Bank til at uddybe sine rentesatser som følge af, at banken reklamerer for, at dens kunder med de største engagementer kan få en bedre rente.

Danske Banks rentesatser er trods det nylancerede kundeprogram de mest uigennemskuelige blandt landets største banker. Det er ellers hensigten fra myndighederne, at forbrugerne hurtigt og nemt skal kunne sammenligne bankernes renter på tværs, så man kan vælge den billigste bank bl.a. via Pengepriser.dk

Men på et simpelt boliglån har Danske Bank nu et rentespænd fra 5,75 pct. til omkring 13 pct. Det er det suverænt største spænd blandt landets fem største banker, og det er med til at gøre bankens nye kundeprogram uigennemskueligt for forbrugerne, mener Forbrugerrådets cheføkonom Morten Bruun Petersen:

»Jeg synes ikke, at det er i orden. For det store spænd giver ikke den enkelte forbruger mulighed for at finde sig selv. Jeg troede, at Danske Bank ville øge gennemskueligheden med det nye system, så jeg er skuffet over det her.«

Også administrerende direktør John Norden fra bankprisportalen Mybanker.dk er skuffet over Danske Banks over Danske Banks udspil.

»Jeg undrer mig meget over, hvorfor man har valgt at gøre det på den måde fra Danmarks største bank. Det er jo med til at gøre bankmarkedet mindre gennemskueligt. Jeg tror, at der er mange kunder, der vil blive sure over, at de ikke kan få den laveste rente i spændet.«