Danske Bank: Hård konkurrence bag afskedigelser

Danske Bank har tirsdag afskediget 52 medarbejdere, der har været ansat i Høje Taastrup i divisionen Group Services. Det sker i bankens bestræbelser på at effektivisere og nedbringe omkostningerne.

Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

- Vi er altid kede af at skulle sige farvel til dygtige medarbejdere, sådan som vi gør i dag. Baggrunden for afskedigelserne er, at vi er på et meget konkurrencepræget marked, hvor der er lav vækst. Det gør, at vi hele tiden er nødt til at se på, hvordan vi kan gøre tingene mere omkostningseffektivt, siger Anne Melchiorsen, underdirektør i Group Services, til Ritzau Finans efter banken i dag har afskediget 52 ansatte.

Group Services har 3000 medarbejdere, hvoraf knap halvdelen er placeret i Høje Taastrup. Enheden udgør en støttefunktion til bankens afdelingsnet, og står blandt andet for det administrative bag kreditansøgninger, håndtering af pantebrev mv.

- Vi arbejder løbende med at gøre arbejdet i de funktioner mere effektivt, bl.a. ved at automatisere og også ved at optimere de forskellige processer. Det er det, der er baggrunden for de afskedigelser, vi har gennemført i dag, siger Anne Melchiorsen.

Udsigten til fortsat lav økonomisk vækst i samfundet nødvendiggør en fortsat stræben efter at nedbringe omkostningerne.

- Der er hård konkurrence, og der er heller ikke noget, der tyder på, at den økonomiske vækst lige kommer op igen, og det gør jo, at det kommer til at handle om hele tiden at kunne minimere omkostningerne, siger underdirektøren.