Danske Bank gør 131 filialer pengeløse

Efter nytår er det slut med personlig betjening ved kassen i lang række Danske Bank-filialer, og det betyder samtidig 300 fyringer.

Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når 131 af Danske Banks filialer åbner døren om morgenen 9. januar næste år, bliver det uden kontanter og uden personlig betjening ved kassen.

Danske Bank gransker organisationen for at finde de besparelser, der ved slutningen skal betyde 2.000 færre medarbejdere. Kontantløse filialer er en af månederne, da syv ud af ti transaktioner ved kasserne lige nu ifølge banken vil kunne gøres nemmere i pengeautomaterne eller over netbank og andre elektroniske løsninger.

Ifølge Ritzau betyder det samtidig fyresedler til 300 ansatte, der skulle have fået besked onsdag morgen.

”Vi vil fokusere endnu mere på rådgivning, og derfor indretter vi nu en stor del af vores afdelinger efter det. Ved at samle kassebetjeningen i færre afdelinger frigør vi også ressourcer til at investere yderligere i enkle og sikre, digitale selvbetjeningsløsninger,” siger Jan Svarre, chef for Personal Banking Danmark i Danske Bank, i pressemeddelelsen.

Efter omstillingen bliver de pengeløse filialer omdøbt til rådgivningsafdeligner. Der vil herefter være 173 af den type afdelinger, mens der stadig vil være kassebetjening i 55 filialer landet over.

Ifølge banken er antallet af kassetransaktioner også allerede faldet med 50 pct. siden 2009. I stedet ordner kunderne bankforretningerne over telefon eller netbank.

”Kunderne bruger banken på en anden måde end tidligere. I dag efterspørger kunderne i langt højere grad rådgivning i forbindelse med større, økonomiske beslutninger vedrørende pension, bolig og investering. Og det er den rådgivning af kunderne, vi fremover skal bruge endnu flere ressourcer på,” siger Jan Svarre i pressemeddelelsen.