Danske Bank fyrer 52 ansatte

Bankens jagt på omkostningsbesparelser koster tirsdag 52 ansatte i divisionen Group Services jobbet, bekræfter Danske Bank.

Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske Bank fyrer tirsdag formiddag 52 ansatte i divisionen Group Services, der blandt andet driver bankens back office. Det bekræfter banken over for Berlingske Business.

Fyringerne er led i bankens bestræbelser på at bringe omkostningerne ned under 23 milliarder kroner i 2014. Et mål som banken er godt på vej til at nå, ifølge tallene fra det senest offentiggjorte regnskab.

Der er i alt 3.000 ansatte i Group Services, hvoraf langt de fleste er placeret i bankens bygninger i Høje Taastrup.

I forbindelse tredjekvartalsregnskabet sidst i oktober gjorde topchef Thomas Borgen det klart, at han meget gerne ville undgå fyringer efter nogle år med massive afskedigelsesrunder i bankerne.

Ikke desto mindre lagde han heller ikke skjul på, at bankens omkostninger skulle høvles yderligere ned. Et udsagn, der typisk betyder færre medarbejdere i den finansielle sektor.



»Hvad det betyder konkret, er vanskeligt at sige, for samtidig med at vi effektviserer traditionelle banktjenester, skal vi også investere tungt i teknologi og nye løsninger. Men når man lægger det sammen, skal omkostningsniveauet fortsat noget ned, og så må vi se hvor det ender i 2015,« sagde Thomas Borgen på det tidspunkt til Ritzau Finans.

Group Services foretager groft sagt alle de transkationer, som kunden ikke direkte er en del af. For eksempel de tekniske ting omkring et lån, bestillingen af et nyt kreditkort o.lign.