Danske Bank frygter ny bølge af konkurrenter

Den danske banksektor står over for en af de største forandringer i de seneste årtier, vurderer bankdirektør i Danske Bank, Tonny Thierry Andersen.

Tonny Thierry Andersen, direktør i Danske Bank, ser store udfordringer for danske banker fra kendte koncerner som bl.a. Google, Amazon og Facebook, der også pønser på at gå ind i banksektoren. Foto: Jonas Vandall Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke længere de danske banker, som man frygter i landets største pengeinstitut, Danske Bank. Nye konkurrenter, der indtil videre har holdt sig langt væk fra al bankforretning, ser nu ud til at blive fjende nummer ét.

»I min optik står finanssektoren over for en af de største forretningsmæssige udfordringer i flere årtier. De største konkurrenter, vi ser i fremtiden, er ikke banker. Det er nye aktører som blandt andre Google og Amazon, men også andre typer firmaer som Starbucks. Evnen, de har, til at bygge digitale økosystemer op er en potentiel alvorlig trussel for bankernes indtjeningsniveau,« siger bankdirektør i Danske Bank, Tonny Thierry Andersen.

Udmeldingen kommer oven på de mange spekulationer om, hvorvidt store internationale virksomheder som blandt andre Google, Facebook, Amazon og Paypal vil agere bank og tilbyde forskellige former for betalingsservice og således overtage klassiske kerneområder fra bankerne. Det ser man allerede nu tegn på.

»Det er nyt, at de kræfter, vi ser bagved, accelererer. Det er vi nødt til at tænke rigtigt godt over i banksektoren. Vi har stadigvæk den fordel, at vi har en større tillid fra forbrugerne i forhold til håndtering af bankprodukter, og at kundernes grundlæggende behov er de samme. De har stadig brug for rådgivning og daglige transaktioner. Den dårlige nyhed er, at det ikke nødvendigvis behøver at være bankerne, der tilfredsstiller de behov, medmindre vi forstår at levere ydelser, der er nemme og transparente for kunderne at bruge,« siger Tonny Theirry Andersen.

Flere af de konsulenter, Berlingske Business har talt med, påpeger, at de danske banker har et efterslæb i forhold til at udvikle digitale strategier. Bankerne har haft en meget konservativ tilgang til den digitale udvikling, og det kan komme til at betyde store tab af bankernes markedsandele. Sådan lyder det fra det internationele konsulenthus Accenture samt konsulentvirksomheden Loyalty Group.

»Bankerne har været lang tid om at tro på, at de reelt er truet af andre virksomheder. Jeg er overbevist om, at vi kommer til at se andre spillere, som kommer til at tage noget af bankernes værdikæde,« siger managing director hos Accenture, Mads Raahede.