Danske Bank fortryder: Genåbner kasser og bremser filiallukninger

Danske Banks nye topchef Thomas Borgen tager livtag med flere af Eivind Koldings kontroversielle beslutninger og tilbageruller væsentlige dele af sin forgængers plan.

det er gået for stærkt, så vi bremser noget af filiallukningen,« siger Thomas Borgen, som endda varsler åbning af nye kasser i flere af de tilbaThomas F. Borgen, ny administrerende direktør i Danske Bank. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Efter ti dage i spidsen for Danske Bank gør Thomas Borgen op med sin forgænger Eivind Koldings strategi. Lukningen af filialer er gået for hurtigt, og kunderne kan ikke følge med, vurderer han og tilbageruller således processen.

»Vi har lukket filialer i et for højt tempo. Kunderne er med os, de har ikke længere lige så meget brug for filialerne. Men det er gået for stærkt, så vi bremser noget af filiallukningen,« siger Thomas Borgen, som endda varsler åbning af nye kasser i flere af de tilbageværende Danske Bank-filialer, blandt andet i den der har til huse i stueetagen af bankens hovedsæde i København.

»Faktisk åbner vi en kasse mere hernede. Så for at være konkret – vi lytter til kunderne, de er med på vores rejse,« siger Thomas Borgen.

Han overtager roret i en bank med gigantiske imageproblemer, blandt andet efter vedtagelsen af et program, der indfører et fast gebyr for de dårligste kunder i banken.

Også kundeprogrammet vil blive justeret, siger Thomas Borgen, men modellen er kommet for at blive.

»Jeg synes objektivt set, at det er et godt program. Det er overskueligt, det er transparent. Kunderne ved, hvad de får, og hvad de skal betale, men vi har ikke været gode nok til at kommunikere det. Vi skal hele tiden gøre det mere og mere interessant for kunderne at være kunde i Danske Bank. Skal vi justere lidt her og der? Naturligvis,« siger Thomas Borgen.

Til gengæld afviser han fuldstændig nye, storstilede reklamekampagner i stil med »New Standards«, der blev lanceret for knap et år siden, og som slog fuldstændig fejl.

»Du kan være sikker på, at der ikke er nogen kampagne, som kan ændre Danske Banks omdømme. Det, der ændrer omdømmet, er, at kunderne hver eneste dag mærker en forskel i alle de kontaktflader, de har med banken. Det er vores opgave. Der kommer ingen ny kampagne,« fastslår Borgen.