Danske Bank: Forskelsbehandling fortsætter

Bankkunderne må betale efter deres forretningsomfang og risiko ligesom i et forsikringsselskab, lyder det fra Danske Banks direktør Tonny Thierry Andersen.

Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Det er Danske Bank, som hele banksektoren i disse måneder venter spændt på. For banken skal snart lancere sit helt nye kundekoncept. Et koncept, der skal ses i lyset af, at Danske Banks topchef, Eivind Kolding, for nylig meldte ud i en kronik i Politiken, at banken har foræret for mange ydelser væk, og at man nu taber penge på 40 pct. af privatkunderne. En udmelding, der har provokeret Socialdemokraterne så meget, at de nu truer banken med lovindgreb, hvis den ikke lever op til samfundsansvaret over for de svage kunder.

Kommer de 40 pct. af privatkunderne så til at betale mere?

»Der vil være nogle, der kommer til at betale mere og nogle, der kommer til at betale mindre. Det vil afhænge af, hvordan de bruger banken. Sådan er det jo også i dag hvis man f.eks. skal betale et girokort i banken, så koster det. Men vi har et ønske og en ambition om, at man som kunde ikke betaler unødigt meget. Det kommer det nye koncept til at adressere,« siger Danske Banks direktør for privatkundeforretningen Tonny Thierry Andersen.

Vil I være særligt hårde ved de mere risikofyldte kunder?

»Vores tankegang er præcis den samme som et forsikringsselskab. De fleste synes vel, at det er fair, at en elitebilist betaler mindre end én, der har lidt flere skader på bilen. Det er det, der ligger bag det. Vi har en interesse i stå sammen med kunden, hvis pågældende kommer i problemer. Så det skal gå op i en højere enhed.

Vil I gerne af med de såkaldte tidsrøvere, der populært sagt bruger bankens tid uden at købe noget?

»Nej, vi er en bank for alle kunder. Vi tilbyder løsninger på mobilen, i netbanken og på kundelinjen 24 timer i døgnet. Det skal være fair både for kunden og os. Vi er konkurrencedygtige og det vil vi også være næste år.«

I har hidtil stået alene blandt de store banker med gebyr for oprettelse af simple konti. Er det ordentligt samfundssind?

»Vi opkræver det gebyr for at skabe balance i kundeforholdet. Når man skal anskue en bank, skal man ikke se på et enkelt gebyr, men på om den samlede pakke er konkurrencedygtig.«

Socialdemokraterne mener, at I glemmer ansvaret for pensionisten, den handicappede og den svagtseende?

»Det er noget vrøvl; vi er den bank, der viser mest samfundsansvar. Vi er ved at gennemføre undervisningsseancer i brug af net- og mobilbank sammen med Ældresagen. Vi er også ved at udvikle en netbank for svagtseende,« siger Tonny Thierry Andersen, der mener, at politikerne taler med to tunger. På den ene side kræver de mere styrke i bankerne men samtidig blander de sig i deres måde at skaffe den nødvendige indtjening fra kunderne på.