Danske Bank er klar til skarp konkurrence med Apple

Danske Banks populære app MobilePay får konkurrence fra en ny kant, når Apple går ind på markedet for mobile betalinger. I en ikke så fjern fremtid vil forbrugerne blot kunne holde deres iPhone hen foran butikkernes kortterminaler, og så vil betalingen være klaret på et øjeblik.

Apple chef, Tim Cook, præsenterer Apples bud på en »mobile wallet«, kaldet Apple Pay. Fold sammen
Læs mere
Foto: STEPHEN LAM
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dermed bevæger Apple sig ind på det område, hvor Danske Bank over de seneste måneder har satset på at få butikkerne til at tage MobilePay til sig.

Men den løsning, som techgiganten fra Silicon Valley under store fanfarer præsenterede tirsdag, er stort set, som Danske Bank havde forventet, lyder det fra Jesper Nielsen, chef for forretningsudvikling i Danske Bank.

- Det er klart, at man lige kigger en ekstra gang, når det er Apple. Den løsning, de har lavet, er supersmart, siger Jesper Nielsen til Ritzau Finans.

Apple Pay har kreditkortselskaber som American Express, MasterCard og Visa som partnere, men Jesper Nielsen er overbevist om, at forbrugerne også vil kunne tilknytte deres dankort, når den nye iPhone 6 og uret Apple Watch kommer til Danmark.

- Vi er glade for, at der kommer nye løsninger på markedet. Når der kommer konkurrence, skærper det os alle sammen, og det tror jeg er godt for forbrugerne i sidste ende, siger Jesper Nielsen.

Han er dog ikke umiddelbart voldsomt bekymret over den nye konkurrent. Dels hæfter han sig ved, at MobilePay har en solid markedsposition i Danmark, hvor app'en først og fremmest bruges til overførsler mellem private, men også vinder frem som betalingsmiddel i butikkerne. Og dels påpeger han, at MobilePay kan bruges på alle typer af smartphones, mens Apple Pay kræver, at forbrugeren investerer i en iPhone eller et Apple Watch.

- Der tror jeg, at vi har en fordel, fordi vi gør kunderne mere teknologisk frie, men der er ingen tvivl om, at det her er et superstærkt bud på en betalingsløsning, siger Jesper Nielsen.

Selvom der nu er udsigt til ny konkurrence, skal de erhvervsdrivende ikke umiddelbart regne med, at prisen for at have MobilePay falder. Modsat de private forbrugere skal butikkerne nemlig betale for Danske Banks løsning, og Jesper Nielsen mener, at den prissætning, der er i øjeblikket, er udmærket.

- Der er allerede konkurrence i forhold til forretningerne mellem Swipp (de andre bankers betalingsløsning, red.) og MobilePay og Paii fra teleselskaberne. Så den konkurrence er hård allerede, siger Jesper Nielsen.

- Konkurrencen vil helt sikkert skærpe prisen, men vi har ikke nogen planer om at ændre vores prissætning, som det ser ud nu. Lige nu ser vi tiden an, og vi synes, at vi har en rigtig fornuftig prisstruktur, tilføjer han.

Apples betalingsløsning fungerer ved hjælp af den såkaldte NFC-teknologi, hvor telefonen kommunikerer direkte med butikkernes betalingsterminaler, og teknologien er allerede udbredt i USA og også i Danmark. Så på den måde vil Apple ikke få svært ved at komme ind i butikkerne. Og hos Danske Bank bliver der også tænkt tanker om, hvordan den teknologi kan knyttes sammen med MobilePay.

- Vi arbejder med en lang række teknologier. Vores mission og mål er, at forbrugeren kan bruge MobilePay, ligegyldigt hvad butikken har, siger Jesper Nielsen.

- Det kommer I til at se noget på inden alt for længe, lover han.

Ifølge Jesper Nielsen har 2500 butikker tilknyttet MobilePay, og det tal ventes at stige til mere end 4000 ganske snart.