Danske Bank bremser kundeflugten

For første gang siden finanskrisen stiger antallet af kunder i Danske Bank. Det er en milepæl for bankens haltende kundetilfredshed.

Foto: Kasper Palsnov.
Læs mere
Fold sammen

Efter mange svære år med flugt af titusindvis af kunder kan Danske Bank nu endelig se, at styrtblødningen er stoppet. Således har Danske Bank i Danmark i år fået flere end 1.000 nye kunder med NemKonto, end kunder der har forladt banken. Til sammenligning mistede Danske Bank 65.000 kunder i 2013, mens 8.100 netto forlod banken med det blå logo i 2014.

»Vi havde en negativ januar, men i februar, april og maj har vi haft positiv kundetilvækst. Nu er vi et stykke over 1.000 kunder i plus i år. Det er ikke meget i forhold til bankens 1,6 millioner kunder, men det er alligevel en milepæl, som jeg er superglad for at nå. Vi er i gang med en turnaround, men vi er langtfra i mål,« forklarer Danske Banks direktør for Personal Banking i Danmark, Thomas Mitchell.

En undersøgelse fra kundetilfredshedsfirmaet Loyalty Group med tal indsamlet i 2014 kaster dog grus i maskineriet. Den viser, at kun en lille del af danskerne vil anbefale Danske Bank til andre. Eksempelvis vil dobbelt så mange danskere anbefale Arbejdernes Landsbank, selv om Danske Bank er 57 gange større målt på balancen.

»Det er vigtigt at få vendt udviklingen, og min påstand er, at vi ligger væsentligt højere i dag end i 2014, men vi har stadig et stykke vej foran os, før vi er på det niveau, hvor vi bør være,« forklarer Thomas Mitchell, .

Den positive kundetilgang i Danske Bank bekræftes Christian Stjer fra Voxmeter, som hver uge interviewer 1.000 bankkunder telefonisk, og som derfor har et vist overblik over trafikken:

»Det kan meget vel passe, at Danske Bank er gået frem. Banken havde en pukkel tidligere på året, hvor der kom rigtig mange nye kunder til.«

Christian Stjer oplyser, at det er meget svært at få bankerne til at komme med klare tilkendegivelser om deres kundeudvikling, men hans undersøgelser viser, at Nykredit Bank og de mindre banker i Lokale Pengeinstitutter har det vanskeligt, mens Nordea og Sydbank også oplever kundefremgang.

»Nu efter finanskrisen er de dårlige historier om de store banker væk. De store banker har nu en fordel, da de har større muskler i forhold til at få nye kunder. De er også førende på den digitale side.«

Men det afvises fuldstændigt fra Lokale Pengeinstitutters direktør Jan Kondrup, som i en årrække har lukreret på kundeflugten fra Danske Bank

»Vi kan entydigt tilbagevise, at LOPIs medlemmer som gruppe mister privatkunder,« forklarer Jan Kondrup med henvisning til, at kun en håndfuld af bankerne i organisationen har tilbagegang i antallet af kunder målt på antal Dankort. I stedet har de ca. 60 lokalbanker med bl.a. Ringkjøbing Landbobank, Den Jyske Sparekasse og Jutlander Bank fra slutningen af 2014 til april 2015 haft en nettotilgang af nye dankortkunder på 35.000.

Han erkender dog, at under en håndfuld af småbankerne har nettotilbagegang, og at denne nettotilbagegang udgør ca. 1.000 dankortkunder.

I Nykredit er direktør i retail Henrik Rasmussen ikke enig i, at finanskoncernen taber kunder:

»Jeg kender ikke Voxmeters undersøgelse, men helt overordnet kan jeg sige, at vi er tilfredse med vores kundeudvikling. Vi har i år lanceret Nykredit Boligbank, og den har fået en pæn modtagelse.«