Danske apps, der sælger

Det danske computerspil Limbo og sporttjenesten Endomondo er blandt de populære betalingsapps.

Appen Endomondo hjælper folk med at registere data, mens de udøver sport – og blandt andet dele dem med vennerne, finde nye ruter og give hinanden udfordringer. Den findes både i gratis- og betalingsversioner og har samlet i dag 18 millioner brugere. Fold sammen
Læs mere

En af de apps, der har fået folk til at trykke »køb« og »betal«, når den hentes ned til iPhone og iPad, er computerspillet Limbo udviklet af danske Playdead.

Spillet, der blev lanceret til Microsofts Xbox 360 i 2010 og nu findes på flere platforme, blev 3. juli tilgængelig på Apple-enheder.

I løbet af juli blev det hentet 486.000 gange ifølge tal fra analysevirksomheden Priori Data. Dermed er det en af mest populære betalingsapps, der på verdensplan er blevet lanceret inden for de seneste tre måneder.

Hos Playdead oplyser direktør Dino Patti, at spillet har været længe undervejs til Apple-styresystemet iOS. Virksomheden har valgt en model, hvor brugerne skal betale med det samme – og ikke som i mange andre spil undervejs får tilbudt at tilkøbe funktioner, adgang til nye baner eller lignende.

»Alle spiludviklere overvejer meget, hvordan de skal prissætte spil. I mange spil bliver brugerne hvirvlet ind i en forretningsmodel, hvor de efterfølgende skal betale for alt muligt, men vores vurdering har været, at den type gratismodeller ikke passer til Limbo,« siger Dino Patti.

Limbo er tidligere på Xbox blevet lanceret i demomodeller, som brugerne kan spille, inden de beslutter sig for at købe spillet. Det er dog ikke muligt på Apple-platformen.

Set isoleret på danskernes køb af apps er den danske sportsapplikation Endomondo Sports Tracker Pro blandt top ti hos Android-brugerne. Den hjælper bl.a. folk med at spore distancer, ruter, kalorieforbrænding m.m., når de udøver sport. Den findes også i en gratis udgave og som en abonnementsmodel.

»Det er vores fornemmelse, at folk så småt er ved at vænne sig til, at digitale ydelser også koster penge – også som abonnement på månedlig eller årlig basis,« oplyser medstifter af Endomondo, Mette Lykke, der vurderer, at eksempelvis streamingtjenester som Netflix og Spotify er med til at ændre kulturen på det punkt.

Virksomheden oplyser ikke konkrete tal for, hvor mange der vælger at betale for appen. Men det er ingen hemmelighed, at de fleste fortsat er gratisbrugere. Endomondo har samlet rundet 18 mio. brugere, siden den blev lanceret i 2008, mod ti millioner i juni 2012.