Danske animationsiværksættere håber på nyt væksteventyr på golfbanen

Den globale sportsindustri vokser massivt i disse år og skaber nye store forretningsmuligheder. Et samarbejde mellem Danmarks Idrætsforbund og dansk erhvervsliv parrer sportens verden med innovative iværksættere, hvilket skaber håb om et nyt erhvervseventyr. Blandt andet er en dansk iværksættervirksomhed, der oprindeligt har udviklet et produkt til filmindustrien, i gang med at prøve sig af på golfbanen.

Matias Søndergaard (t.v.) og Jakob Baslev er stiftere af Rokoko og har med deres motion capture-dragt fået stor succes i film- og spilindustrien. Nu vil de også forsøge sig i sportsindustrien.   Fold sammen
Læs mere

Det danske animationsfirma Rokoko Electronics har for længst gjort sit indtog i den amerikansk film- og spilindustri med en højteknologisk såkaldt »motion capture«-dragt, der gør det billigere og mere simpelt at animere menneskelige bevægelser.

Med små sensorer fra mobiltelefoner syet ind i en stofdragt er det lykkedes stifterne bag Rokoko – Jakob Balslev, Matias Søndergaard og Anders Klok – at skabe markører, der forsimplet sagt skaber et helt filmstudie i dragten, hvor alle bevægelser bliver registreret og optaget.

Derefter er det muligt for computerspilsproducenter eller filmskabere at skabe animerede sekvenser med meget livagtige og menneskelige bevægelser. Og det har vakt opsigt i Hollywood og blandt verdens førende spilproducenter.

Men potentialet er ifølge holdet bag Rokoko til langt mere end film og spil. I et samarbejde med Danmarks Idrætsforbund er Rokoko nu i gang med at spille sig ind på golfbanen.

»Vi har allerede sat os på film og spil, og på de to områder har vi en meget klar vej. Vi ved, hvad vi skal, og at vi har et produkt, der passer til markedet. Nu handler det om at se på en ny vej og nye forretningsområder. Her er sports- og helbredsområdet enormt oplagt for os,« fortæller Jakob Balslev, der er medstifter af den danske virksomhed.

Dragten, der hedder Smartsuit Pro, gør det nemmere for aktører inden for film- og spilbranchen at animere menneskelige bevægelser. Hidtil har den slags krævet store studier, massevis af kameraer og dyrt udstyr. Men med små sensorer fra mobiltelefoner syet ind i en stofdragt er det lykkedes stifterne bag Rokoko at skabe markører, der forsimplet sagt har skabt et helt filmstudie i dragten. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto: Rokoko.

Han forklarer, at både han selv og den ene af medstifterne, Matias Søndergaard, er meget sportsinteresserede. De har flere gange leget med tanken om, at dragten kunne bruges til at perfektionere en særlig sportsbevægelse. Det kunne være et spark, et kast, måden at løbe på eller et golfsving.

Og her kommer Danmarks Idrætsforbund (DIF) på banen.

Viden samlet under ét tag

For to år siden oprettede DIF Idrættens Innovationslab med økonomisk støtte fra Industriens Fond. Tanken var, at det såkaldte laboratorium skulle bane vej for innovative produkter og løsninger, så danske virksomheder i højere grad kunne få en bid af omsætningen i den globale sportsindustri.

»Det er vores håb, at dette kan blive et nyt dansk erhvervseventyr, hvor vi udnytter nogle af de styrkepositioner, vi har i Danmark,« fortæller Christian Kierkegaard, der er projektleder på Idrættens Innovationslab.

80 danske iværksættervirksomheder har ligesom Rokoko været i kontakt med Idrættens Innovationslab, som blandt andet tilbyder sparring, parrer relevante eksperter og forbund med iværksætterne og udbyder workshops.

Et andet eksempel på en virksomhed, der har draget fordel af samarbejdet med DIF, er iværksættervirksomheden Xsided. Den tilbyder en digital løsning, hvor tilskuere via deres smartphones kan spille mod hinanden på storskærme ved sportsbegivenheder, hvilket giver mulighed for en nye type sponsoraktivering. Løsningen blev testet til VM i sejlsport på dansk grund i 2018.

Fokus for DIFs inintiativ er på vækst og beskæftigelse i danske virksomheder, og projektet har i første omgang fået støtte frem til årets udgang.

»DIF består af 62 specialforbund, knap to millioner medlemmer og 500.000 frivillige, og meget af det ligger i Idrættens Hus i Brøndby. Så her er enormt meget viden samlet under samme tag. Hele tanken er, at det kunne være interessant at åbne den videnspulje for erhvervslivet,« siger Christian Kierkegaard,

Christian Kierkegaard forklarer, at Danmark er godt organiseret med 9.000 klubber og har en foreningsstruktur, der gør, at det er nemt at komme i dialog med medlemmerne.

»Vi kan hjælpe med til at se nogle muligheder i markedet, og så kan vi hjælpe med at fjerne barrierer ved at sende iværksætterne til de rigtige mennesker med det samme,« siger Christian Kierkegaard.

En moden case

I Rokokos tilfælde har samarbejdet med DIF åbnet døre, som de havde vanskeligt ved selv at skubbe op. Jakob Balslevs baggrund er fra filmindustrien. Han er uddannet på Filmskolen, og som afgangsprojekt arbejdede han netop med animering af menneskelige bevægelser. Det var oplevelsen af en ekstremt dyr og besværlig teknologi, der fik ham til sammen med sine to medstiftere at udvikle en både billigere og mere enkel måde at lave animerede bevægelser på. De stiftede selskabet i 2014 og har de seneste år haft medvind, hvor store filmselskaber som 20th Century Fox har købt teknologien. Rokoko har indtil nu rejst over 30 millioner kroner i investeringer.

»Vi kender film- og spilbranchen, men vi har haft brug for hjælp til at skabe et netværk inden for sportsindustrien,« forklarer han.

Med små sensorer fra mobiltelefoner syet ind i en stofdragt er det lykkedes stifterne bag Rokoko at skabe markører, der forsimplet sagt har skabt et helt studie i dragten. Dragten koster i omegnen af 2.500 dollars og er blevet solgt til store dele af spil og filmindustrien – blandt andet til de helt store filmstudier som 20th Century Fox. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto: Rokoko.

Idrættens Innovationslab satte Rokoko i forbindelse med Dansk Golf Union, der videreformidlede kontakt til toptrænere i Danmark samt til amerikanske trænere på PGA-touren i USA. De har været med til at udvikle et analyseværktøj, der kan bruges i træningen og til at perfektionere svinget.

»Der er så meget data i det. Hvordan udvikler mit slag sig, når jeg bliver træt? Samtidig kan jeg få detaljerede analyser af de bevægelser, som kan give mig skader,« siger han og fortsætter:

»Vi tror på, at det kan bruges inden for næsten al sport. Men golf er den case, der er mest moden i forhold til teknologien. Alle, der spiller golf, kan forstå behovet for dette. Det har været så oplagt og et naturligt næste skridt,« siger Jakob Balslev fra Rokoko.

Artiklen fortsætter under TV-klippet.

Kilde: Rokoko

Stor global vækst

Danmarks Idrætsforbund er ikke det eneste nationale forbund, der har set en idé i at koble viden fra specialforbund med erhvervslivets kompetencer. Også byer som London, Paris og et land som Qatar har investeret stort i iværksættermiljøer og erhvervsklynger inden for sport.

»Generelt er idrætsmarkedet i hastig vækst på globalt plan,« fastslår Christian Kierkegaard.

Ifølge det amerikanske analysefirma Persistence Market Research vil det globale marked for sportsudstyr vokse til 81 milliarder dollar i 2020.

Ifølge det amerikanske konsulentfirma A.T. Kearney er den globale sportsindustri mellem 480 og 620 milliarder dollar værd i dag – svarende til et marked på mellem 3.000 og 4.000 milliarder kroner. Dette omfatter infrastrukturbyggeri, sportsartikler, og livesportsbegivenheder.

Dansk fordel

Men hvordan er mulighederne så for mindre danske iværksættere? Ifølge Battista Severgnini, der er lektor ved Økonomisk Institut på CBS, er sportsindustrien præget af kæmpestore selskaber som blandt andre Nike og Adidas, der er dominerende på langt de fleste forskellige forretningsområder.

Hvis man skal have succes på markedet, kræver det, at man som virksomhed kommer hurtigst ud af startblokken i forhold til den teknologiske udvikling, samt at man har et højt niveau af kreativitet og er i stand til at finde nye forretningsområder.

Og på det felt er danske virksomheder traditionelt stærke, vurderer lektoren.

»Danske virksomheder kan ikke konkurrere på pris, og det er faktisk en fordel. De bliver nødt til at skabe produkter, der er innovative, af god kvalitet og kan bære en relativt høj prissætning. Og det er dansk design netop kendt for ude i verden,« forklarer Battista Severgnini.

Hos DIF er forventningerne store.

»Vi kan se, at en del af de 80 virksomheder, som vi har haft igennem, laver produkter rettet mod det globale marked. Jeg ved ikke, om vi skaber en ny Endomondo, men der er et stort potentiale,« siger Christian Kierkegaard.