Dansk Weber-leverandør satser på Mellemøsten

Den danske Weber-grill-leverandør vil gøre araberne i Mellemøsten lige så glade for at grille, som vi er i Danmark. Virksomheden ser potentiale på markeder som Dubai og Kuwait.

Der bliver solgt flere og flere Weber-grill og grilludstyr i Danmark, og nu vil Weber eksportere den danske grillkultur til Mellemøsten.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der skal ikke mange solstrejf fra himlen til, før danskerne hiver deres Weber-grill frem, og nu vil producenten bag den populære grill, Weber-Stephen Nordics, eksportere den danske grillkultur til Mellemøsten. Det skriver Dagbladet Børsen.

Virksomheden har været til stede i Mellemøsten de seneste fem år, og ifølge administrerende direktør Jens Bindslev er stort potentiale på markeder som Dubai, Saudi-Arabien, Jordan, Qatar og Bahrain.

»Vi startede rent tilfældigt for fem år siden. Vi satte et lille firma op dernede og har lige nu ni mand i området. Men jeg ser det som et enormt spændende marked,« siger han.

Planen er at bruge erfaringen fra de nordiske markeder til at ekspandere i Mellemøsten, hvor Weber-Stephen Nordics i 2013 havde en omsætning på 17 millioner kroner. Jens Bindslev forventer vækstrater på 30-40 procent om året i området.





Men at sælge grill til arabere er ikke samme sag som at sælge dem til de grill-glade danskere.

»Det har været en udfordring at lære, hvordan man sælger til kunderne i Mellemøsten. Dernede handler det i langt højere grad om følelser, end om priser. Det er en helt anden tilgang, end den vi kender fra Norden,« siger Jens Bindslev. 

Webers nordiske datterselskab i Danmark har øget væksten over de seneste 13 år, og omsætningen for 2013 lyder på 670 millioner kroner. Resultatet for året landede på 56 millioner kroner.