Dansk virksomhed erklærer takeaway-krig mod Just-Eat

Just-Eat har været altdominerende på det danske takeaway-marked, men nu er en iværksætter med investorer i ryggen klar til at tage kampen op med takeaway-branches Goliath.

Foto: JOE RAEDLE. Takeaway krig på vej?
Læs mere
Fold sammen

Just-Eat er Danmarks suverænt førende leverandør af takeaway-mad. I de senere år har virksomheden lukreret på, at markedet for takeaway er vokset, og den omsætning vil iværksætteren Thor Angelo gerne have del i. Han har startet virksomheden Orderyoyo, der tilbyder en white-label løsning til takeaway stederne, der skal være markant billigere end Just-Eats portal.

Siden sommer har den nystartede virksomhed lavet aftaler med 450 takeaway-steder. 30 af dem er blandt Just-Eats største kunder siger Thor Angelo, der står bag Orderyoyo.

Ideen er, at takeaway-stederne, med Orderyoyos software som platform, kan få deres egen unikke bestillings-app, så du kan slippe for at bestille mad igennem Just-Eat og at betale minimum 12 kroner, hver gang du bestiller for 100 kroner hos din lokale pizzamand.

»Just-Eat, er rigtig gode til at skaffe restauranterne nye kunder gennem deres platform, men langt størstedelen af takeaway-kundererne er tilbagevendende, og derfor giver det ingen mening, at de betaler mellem 16 og 24 procent af deres omsætning til Just-Eat, når de kan have deres egen bestillings-app. Det er det, vi hjælper dem med at få,« siger Thor Angolo. Han henviser til, at 12 procent er den omkostning Just-Eat tager før moms, og at den reele omkostning derfor snarere er minimum 16 procent før administrations- og marketingsomkostninger. Det har ikke lykkedes Berlingske at få Just-Eats kommentar til den påstand.

Thor Angelo fortæller, at han opfordrer restauranter til fortsat at være kunder hos Just-Eat. Det er nemlig en god måde at tiltrække nye kunder på, siger han. »Men dem, der ved, at de skal have nummer 8 og nr 17 hos den lokale pizzamand, bør konverteres over på vores platform,« siger Thor Angelo.

Just-Eats danske direktør Carsten Boldt hilser Orderyoyo velkommen men afviser, at Just-Eat tager en for stor del af restauranternes omsætning. Han tror heller ikke, at Orderyoyo vil får betydning for Just-Eat, som han fortæller vokser tre gange hurtigere, end markedet på trods af den nye konkurrent.

»Vi har ikke set en ændring hos vores 100 største kunder, og hvis det ikke var nyttigt for dem at være en del af Just-Eat, ville de heller ikke være med,« siger Carsten Boldt.

Tid til konkurrence

Niels Bjørn-Andersen, der er professor på Copenhagen Business School, fortæller, at markedet for takeaway har været kraftigt voksende i de senere år, og han er ikke i tvivl om, at tendensen vil fortsætte.

»Danskerne har fået større købekraft, og det betyder, at vi i stigende grad har outsourcet madlavningen. Det har bredt sig, at folk hellere vil købe mad end at lave den selv, og det har Just-Eat lukreret på,« siger Niels Bjørn-Andersen.

»I starten har Just-Eat haft en del omkostninger ved at starte op, men det ser ud som om, at det nu er blevet et lukrativt marked, og det skaber konkurrence,« siger Niels Bjørn-Andersen.

Gået under radaren

I de første måneder af Orderyoyos levetid, har Thor Angelo gjort en dyd ud af, at gå under radaren, men nu er han klar til at fortælle om sit projekt.

Orderyoyo modtog deres første investering i forsommeren 2015 og allerede nu er Seed Capital klar med endnu en pose penge. Derudover er Thor Angelo allerede i dialog med flere andre danske og internationale fonde.

»Vi investerede første gang tilbage i april 2015 og Orderyoyo har siden haft imponerende fremgang. De er et af de selskaber, der er kommet bedst fra start. De har skabt et produkt, som gør det muligt for deres kunder for eksempel at fravælge Just-Eat og selv eje kunderne. Vi kan se på tallene, at kunderne bruger platformen og er glade for løsningen. Teamet eksekverer fantastisk, og vi er derfor ikke bange for at investere igen,« siger Investment Manager i Seed Capital Helle Uth.