Dansk virksomhed blev kendt for spirende blyanter – nu er den klar med en ske med indbygget te

Danske Sprout har haft succes med at sælge plantbare blyanter til virksomheder. Nu lancerer virksomheden en bionedbrydelig ske, der indeholder te. Produktet skal sælges til virksomheder, der gerne vil signalere klimavenlighed og bæredygtighed.

Sprout
Michael Stausholm er stifter af Sprout og lancerede i 2013 verdens første blyant, der kan plantes og spire til blomster og krydderurter. Nu lancerer Sprout et nyt patenteret produkt, der er en bionedbrydelig og plastikfri ske med interegreret te, så man slipper for plastikskeen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

En ske med indbygget te.

Ideen er egentlig tysk. Men det bliver en dansk virksomhed, der skal forsøge at bringe produktet ud til et større marked.

»Vi har store forventninger til det her produkt, da der potentielt kan være en meget stor volumen i det,« forklarer Michael Stausholm, der er stifter af virksomheden Sprout.

Den danske virksomhed Sprout lancerede i 2013 en blyant, der kan plantes og spire til blomster og krydderurter. Nu lancerer virksomheden med hovedkontor i Taastrup et nyt patenteret produkt, der er en bionedbrydelig og plastikfri ske med integreret te, så man slipper for plastikskeen.

»Vi redefinerer os en lille smule og går med Sprout Spoon efter at have produkter, der erstatter plastik og kan løse små hverdagsproblemer,« siger han.

Et element i Michael Stausholms høje forventninger til skeen er, at éngangsbestik af plastik i 2021 bliver forbudt i EU, hvilket ifølge Sprout tvinger hele to-go-industrien til at tænke i nye baner.

Danske Sprout går på markedet med en bionedbrydelig, plastikfri ske med integreret te. Det skal på sigt reducere behovet for plastikskeer.  Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto: Sprout.

Det var den tyske iværksætter og ingeniør Jochen Gabler, der opfandt skeen i. Han præsenterede den i et tysk TV-program, der kan sammenlignes med DR-programmet »Løvens Hule«, i det forgangne år. Der var efterfølgende stor interesse for skeen, og Jochen Gabler solgte tusindvis af skeer til det tysktalende marked. Men ifølge Michael Stausholm kunne forretningen ikke følge med efterspørgslen, og Jochen Gabler valgte derfor at sælge patentet og alle rettigheder til Michael Stausholm og Sprout. Den tyske opfinder fortsætter som en del af Sprout og bliver salgsansvarlig i Tyskland.

Ifølge Sprout kan materialet til skeen også bruges til andet end skeer, herunder fødevareemballage, hvilket giver flere forretningsmuligheder. Det kunne eksempelvis være en ske med kaffe, kakao eller tomatsuppe.

Kunderne er de samme

Sprout er en seks år gammel dansk virksomhed. Frem til og med i dag har det primære produkt været en helt særlig slags blyant, der kan plantes efter brug. I bunden af blyanten er der nemlig indlagt frø, og ved at stikke blyanten ned i en urtepotte kan man få det til at spire med krydderurter, blomster og grøntsager.

Det er faldet i god jord hos særligt offentlige myndigheder, virksomheder og organisationer, der gerne vil signalere bæredygtighed og en mere grøn profil. Sprout har solgt mere end 14 millioner blyanter, og 85 procent af salget er til virksomheder, der får deres logo og budskaber indgraveret og bruger dem som grønne reklameprodukter på konferencer og til større arrangementer.

Kunderne tæller blandt andet IKEA, Disney, Danfoss, Vatikanet, Nestlé, Toyota, Deutsche Bank og mange andre store selskaber.

Kundegruppen til den nye ske er den samme. Her går Sprout også efter at sælge til store virksomheder, der kan sætte deres eget logo på skeen. Det kan være hoteller eller virksomheder ved konferencer eller seminarer.

På turné med Michelle Obama

Sprout har i dag 18 ansatte og vokser. Men virksomheden har kæmpet lidt med økonomien, efter at en satsning på det amerikanske marked slog fejl i 2016. Nu er bøtten vendt. Den danske lakridsproducent Johan Bülow kom ind som investor i 2017, og det seneste regnskabsår viser et årsresultat på 1,7 mio. kr.

Sprouts blyanter har desuden været på lidt af en verdensturné de seneste måneder. Den tidligere førstedame i USA Michelle Obama udgav i november sin biografi, som blev fulgt op af en gigantisk bogturné på fyldte arenaer over det meste af kloden. Med budskaber som »uddannelse er magt« og »du hører til« samt bogens titel »Becoming« skrevet på siden, blev Sprouts blyanter solgt til arrangementerne.

Ved Michelle Obamas boglancering vil Sprouts blyanter med Obamas egne budskaber blive solgt. »Becoming« er den originale titel på biografien. Fold sammen
Læs mere