Dansk vin-app har kurs mod USA

Tag et billede af etiketten og se, hvad andre mener om vinen. Vivino har rundet en million brugere af sin vin-app og åbner nu kontor midt mellem IT-folkets Silicon Valley og vinfolkets Napa Valley i USA.

Fremstød: Stifteren af Vivino, Heini Zachariassen, flytter nu til USA for at sætte fart på det amerikanske salg. Foto: Kasper Palsnov Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vi er mange vin-ignoranter, der kender situa­tionen: rådvild står man i vinafdelingens virvar af flasker med besked om at købe vin med hjem. Hvad skal man vælge? For mange af os ender valget ud fra et miks mellem pris og en betragtning om, at fransk vin vist nok er meget godt, og at den dér etiket i øvrigt ser fin ud.

Men den situation vil danske Vivino lave om på. Indtil nu med en sådan succes, at mere end en million brugere nu har downloadet app’en til deres smartphone.

Programmet er ligetil: tag et billede af etiketten på flasken og få på få sekunder at vide, hvor mange stjerner andre brugere har tildelt vinen. Når du har drukket den, kan du selv give karakter og dermed bidrage til det voksende vinkatalogs gennemsnitsvurderinger.

»Jeg kan rigtigt godt lide vin, men jeg ved ikke særligt meget om det. Ideen var også fra starten at lave en vin-app til almindelige mennesker og ikke til sommeliererne. Vivino er til folk, der gerne vil huske og give karakter til den vin, de drikker, men som ikke nødvendigvis har behov for at skrive en kort novelle om smagsindtrykkene i hver flaske,« siger CEO og grundlægger Heini Zachariassen.

Blot tre år efter at Vivino blev grundlagt, har selskabet rundet en million brugere, fundet nye indtægtkilder via vinsalg i Danmark og har nu blikket rettet mod det attraktive amerikanske marked.

Modstykke til filmdatabase

Grundlægger Heini Zachariassen flytter til Californien for at sætte tryk på den amerikanske satsning. Udgangspunktet bliver San Francisco – en placering midt mellem Silicon Valleys IT-mekka og vindistriktet Napa Valley.

Den oprindelige idé til Vivino var at skabe en vin-pendant til filmdatabasen IMDb. Men hurtigt flyttede fokus til mobilapplikationer og billedgenkendelse. To år efter, i 2011, var beta-versionen af app’en klar, og året efter var den første færdige version klar til download. Forud var gået en hård perio­de, hvor Heini Zachariassen turnerede rundt blandt københavnske vinhandlere og fotograferede alt, hvad de havde på hylderne. Resultatet var et katalog på omkring 10.000 vine.

I dag er appen i sin tiende version, og vinlageret omfatter nu omkring en million forskellige flasker fra 40.000 vinproducenter. Scanner man en vin, der ikke allerede er i kataloget, sørger et team i Indien for, at det fluks bliver tilføjet.

Brugertilvæksten er på omkring 20 procent om måneden, primært i USA, Danmark og Brasilien, og cirka hver tredje oprettede bruger er aktiv. De aktive brugere scanner i gennemsnit seks flasker vin om måneden med højeste aktivitet i december, så data­basen vokser hele tiden.

»Ideen er ikke revolutionerende, for folk dampede etiketterne af vinflasker og lavede samlinger for 100 år siden. Vi har bare opdateret metoden til at passe til den nye teknologi. Ideen om at bruge billedgenkendelses-software kom ret tidligt, og vi fandt et schweizisk firma, der havde teknologien og lavede et samarbejde med dem,« forklarer han.

»Det at drikke vin er en social ting, og det skulle app’en også være. Det er også derfor, den har spredt sig ved mund-til-mund-metoden. Vi har stort set ikke markedsført den, og vi har allerede en million brugere og en brugertilvækst på 20 procent om måneden.«

For at finde et godt eksempel på, hvordan den slags fungerer, vender vi blikket mod Sydamerika. En omtale i et større brasiliansk dagblad resulterede omgående i en stor gruppe brasilianske brugere. Og noget tyder på, at de har været tilfredse med Vivino, for uden at bruge en eneste øre på markedsføring i Brasilien har Vivino nu mere end 200.000 brugere i sambalandet, der samtidig præsenterer den næststørste brugertilvækst efter USA.

»Det var en uventet gevinst. Brasilien var meget langt fra at være i vores fokus. Vi fokuserer på Danmark, som er vores hjemmebane, hvor vi prøver alle nye features af, og USA, hvor vi inden 2014 vil lancere mulighed for at købe vin gennem app’en. Det er verdens største vinmarked målt på omsætning, og kombineret med deres lidenskab for teknologi og smartphones er det et oplagt marked for os.«

Nye forretningsmodeller

Lige nu handler strategien udelukkende om at skaffe brugere. Sideløbende tester man forretningsmodellerne af på det danske marked for at kunne godtgøre, at modellerne virker og kan blive en succes, når den kritiske brugermasse er nået.

Vivinos app er gratis, men for 32 kroner kan man købe en pro-version med ekstra features. Indtægterne kommer dog primært fra den ugentlige tilbudsmail, hvor Vivino som mellemmænd strikker tilbud sammen og får provision af salget fra vinhandlerne. Får man en rigtig god vin på en restaurant, kan man desuden scanne vinen og købe den med det samme gennem app’en.

»Vi ved, hvad brugerne typisk drikker, og hvad de kan lide, så vi kan målrette tilbuddene meget bedre til kunder, som vi i forvejen ved, er vininteresserede. Målet er i al beskedenhed, at vi skal være de største i verden. Vi skal have flest brugere, og på sigt kan vi blive verdens største vinhandel. Jeg tror på, at når vi har fået fire-fem millioner brugere, så har vi en kritisk masse, og så bliver det rigtigt interessant. Det regner jeg med, vi når inden 2014,« siger Heini Zachariassen.

Vivino får løbende henvendelser fra interesserede investorer, og slår app’en igennem i USA, vurderes markedsprisen på selskabet at ligge et sted mellem 250 og 500 millioner kroner.

»Det er for tidligt at tænke på exitmuligheder, for så kommer man til at træffe forkerte beslutninger. Vi skal bygge en god forretning op og slå igennem i USA. Gør vi det, er alle muligheder åbne.«