Dansk velgørenheds-site går i luften

Ideen med hjemmesiden Charii er at gøre det nemt at involvere sig i og støtte velgørende arbejde.

Foto: DADO RUVIC. »Velgørenhed er slet ikke slået igennem hos de unge, men det gør vi nu noget ved og bruger nogle af de samme principper, som man for eksempel bruger på Spotify, Netflix og crowdfunding-platformen Kickstarter,« siger stifteren Daniel Bach.
Læs mere
Fold sammen

En ny hjemmeside skal være med til at gøre verden en smule bedre.

Danske Charii er netop lanceret, og den giver brugere mulighed for at støtte velgørenhed der, hvor de synes, det giver mest mening. Det fremgår af et indlæg på sitet Crowdnews, som Dansk Iværksætterforening står bag.

Charii-projektet har omtrent et års tid på bagen og er stablet på benene af Horsens-iværksætteren Daniel Bach. Brugere har muligheden for at logge ind via deres Facebook-profil, donere fra 25 kroner og opad og så vælge, hvilke projekter eller godtgørende organisationer de vil støtte. Det er blandt andre UNICEF, Natteravnene eller Red Orangutangen.

Stifteren selv håber blandt andet, at sitet og dets Facebook-login i sig selv kan få folk, der ellers ikke er vant til at støtte velgørende formål, til at åbne pungen. Den er simpelthen målrettet et ungt publikum.

»Velgørenhed er slet ikke slået igennem hos de unge, men det gør vi nu noget ved og bruger nogle af de samme principper, som man for eksempel bruger på Spotify, Netflix og crowdfunding-platformen Kickstarter,« siger Daniel Bach ifølge indlægget på Crowdnews.

For at få gang i tilmeldingerne lover Charii selv at donere 100.000 kroner. Det beløb får de første tilmeldte så lov til at være med til at bestemme, hvad skal bruges til.

Charii tager et gebyr på omtrent otte procent af donerede beløb til administration. Resten går ubeskåret til de deltagende organisationer, fremgår det af projektets hjemme­side, charii.dk.