Dansk vækst i Kina: Ni ting vi har lært

Danske ejere af små virksomheder har fulgt efter de store til Kina. Nogle knækker halsen, andre får succes. De små virksomheders læring er helt konkret. Det handler om alt fra falske programmører til lidt for smarte indkøbere og kopister, der ikke skyr noget middel. Men mulighederne er store, hvis man skyder genvej og lærer af andres erfaringer. Her får du nogle af dem helt konkret.

De tre virksomhedsejere Kaj Egholm, Erik Kuhr og Anders Jørgensen har gjort en masse blandede erfaringer i Kina, men det har ikke skræmt dem bort. Tværtimod. Foto: Henning Bagger Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vi har hørt det før. Mulighederne i Kina er så kolossale, at det ville være helt forkert ikke at udnytte dem.

Det har store danske koncerner da også gjort i de seneste 25 år. De har ressourcerne til at investere og forvandle distancens ulemper på verdens største marked til globale fordele. Både når det gælder omkostninger, produktudvikling og salg.

I de seneste 15 år er de mindre og mellemstore virksomheder også kommet med på bølgen. Nogle har knækket halsen på udfordringen, for der er mange faldgruber i Kina. Andre har fundet vejen til succes.

Det kan alverdens konsulentrapporter fortælle mere om, men virksomhedsejere, der forsøger sig i Kina, lærer bedst af hinandens erfaringer.

Berlingske Business har samlet tre af dem til en snak om ledelse, om markedet og mulighederne i Kina. De udveksler erfaringer til daglig i ejerledernetværket »Jonathan«, som netop har besøgt det store land mod øst.

Deres udsagn kan læses nedenfor, og de er helt konkrete og jordnære. Lige til at lære af.

De har gjort erfaringerne

Jual

Anders Jørgensen driver produktionsvirksomheden Jual i Juelsminde. Virksomheden fremstiller bygningsprofiler til tag og facade og befæstelsessystemer til solcelleanlæg. Virksomheden har haft produktion i Suzhou nordvest for Shanghai siden 2004.

I dag har virksomheden 55 ansatte. En vigtig faktor for, at Jual har succes med produktion i Kina, er Anders Jørgensens kompagnon, Martin Thomsen, som er adm. diirektør for Jual i Kina. Det er især hans fortjeneste, at Jual i ti år i træk har givet overskud på produktionen i Kina. I dag ledes virksomheden i det daglige af en kineisk vice general manager, Carol. (Alle engelsk-talende kinesere antager engelske kaldenavne).

BSA, Sanding Systems

Erik Kuhr og Kaj Egholm har drevet egne virksomheder i en årrække. Erik Kuhr er stadig indehaver og bestyrelsesformand i Partas i Spøttrup i Salling – en underleverandør til vinduesindustrien. Kaj Egholm solgte for fire år siden virksomheden Egholm Maskiner i Lemvig til Nilfisk-Advance og er nu selvstændig produktudvikler.

Sammen med en tredje partner har de investeret i en kinesisk virksomhed i Shanghai, BSA Sanding Systems, som fremstiller pudsesystemer til den asiatiske møbelindustri. Asiatiske virksomheder har hidtil pudset møbeltræ manuelt med små rystepudsere. Men den kinesiske virksomhed, som Kuhr og Egholm har investeret i, har udviklet pudsemaskiner, som kan løse opgaven maskinelt. På to år er virksomhedens omsætning vokset fra nul til 20 mio. kroner, og der forhandles nu med en stor grossist om et samarbejde, der kan forøge salget markant. Virksomheden har lokal dansk ledelse.