Dansk topchef: Vi gør klar til store opkøb

Tyske SAP med danske Jim Hagemann Snabe i spidsen er klar med pengepungen til nye opkøb - men frem for alt skal SAP gøres synligt, så brugerne ved, hvad de bruger ... og elsker det.

Det er kun halvandet år siden, at danske Jim Hagemann Snabe (til venstre) og hans amerikanske kollega Bill McDermott (til højre), overtog ledelsen af SAP i Tyskland. Den dynamiske duo har siden ført selskabet solidt fremad. Arkivfoto: Ronald Wittek, AFP/DPA/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den danske topchef Jim Hagemann Snabe fra verdens største leverandør af software til erhvervslivet gør klar til at gå på storindkøb for at styrke SAP yderligere.

SAP, som er tysk, har senest købt selskaberne Business Objects og Sybase og lever af at kunne samle data sammen fra ofte særdeles komplicerede IT-systemer for at skabe hurtige overblik.

Bevist to gange

»Vi har to gange bevist, at vi kan købe stort ind og skabe succes med det. Med Business Objects, som vi købte for et par år siden, kom vi ind på analyseområdet på meget stærk vis, og vi er nu klart førende på det marked. Sidste år købte vi Sybase for at føre mobilteknologi ind i forretningssoftware. Så vi kan, og vi ser os naturligvis om efter sådanne muligheder,« siger Jim Hagemann Snabe til Financial Times.

SAP har dog valgt en anden strategi end konkurrenten Oracle, som gennem flere år har købt markant op med det klare formål at blive større. SAP vil snarere forandre virksomheden indefra i stedet for at foretage store, strategiske opkøb.

SAP-topchefen, som sammen med med sin amerikanske kollega Bill McDermott har stået i spidsen for SAP siden fyringen i februar 2010 af den hidtidige topchef Léo Apotheker, glæder sig over, at det nu kun tager seks måneder at udvikle nye produkter. Hastigheden er vigtig, både for SAP selv og for kunderne.

»SAP er sejt«

Jim Hagemann Snabe siger til avisen, at man har suget til sig af viden fra verdens største spilproducent, Electronic Arts. Meget af SAPs software styrer kritiske systemer i virksomheder verden over, uden at kunderne er klar over det.

Det skal der ændres på. Brugerne skal vide, at de bruger SAP-software - og de skal kunne lide det.

»Hos Electronic Arts har de en regel om, at hvis de ikke ser nogen synlig glæde hos en bruger i syv minutter, vil et spil ikke kunne sælge. Jeg ville gerne kunne gøre det samme med forretningssoftware. Vi er der ikke helt endnu, men nogle gange får vi synlige glæde, når folk siger: 'Dette er virkeligt fedt, det skal jeg vise til mine børn',« siger Jim Hagemann Snabe til avisen.

Det skal være let

Topduoen har sat sig som mål at »nå en milliard mennesker« med deres software i 2015. Det skal ske ved at gøre brugen af forretningssoftware lige så let, som når man bruger Googles tjenester eller en Apple iPad.

»Vi skal tage Facebooks koncept og bringe det ind i virksomhederne,« siger Jim Hagemann Snabe for at understrege pointen med letheden.