Dansk topchef ramt af strid om verdensbrand og mismod hos sorte ansatte i USA

Onsdag var en rigtig skidt dag for den tyske sportsgigant Adidas med danske Kasper Rørsted i spidsen. På det europæiske kontinent tabte Adidas eneretten til sine tre velkendte striber, mens selskabet samme dag blev beskyldt for at huse en kultur i virksomhedens amerikanske hovedsæde, hvor sorte ansatte føler sig udsat for diskrimination.

Danske Kasper Rørsted har været topchef for den tyske sportsgigant Adidas siden 2016. Fold sammen
Læs mere
Foto: CHRISTOF STACHE

Et tabt slag i vigtig patentstrid i Europa og en dårlig historie fra USA.

Det er ugens kedelige menu for den danske topchef Kasper Rørsted, der står i spidsen for den hæderkronede tyske sportstøjskoncern Adidas, som kan mønstre en markedsværdi på godt 400 milliarder kroner.

Adidas led et sviende nederlag på europæisk grund, da en EU-domstol onsdag bortdømte den tyske koncern i en årelang og principiel sag, der handler om de klassiske tre parallelle striber, som er et klart og gennemgående kendetegn i virksomhedens design.

De tre striber er en vigtig del af identiteten hos Adidas og springer i øjnene som let genkendelige for selv den mest forvirrede forbruger.

Den globale sportsgigant har i årevis kæmpet for at beskytte de tre striber, men EU-retten afviste Adidas' påstand om, at striberne skulle være et etableret varemærke i hele EU.

Striden om den tyske koncerns striber er blevet en sag for domstolene, fordi Adidas har forsøgt at forhindre, at en belgisk konkurrent med navnet Shoe Branding Europe også kunne bruge de tre parallelle striber.

Adidas har stadig mulighed for at anke afgørelsen til en højere instans, men det ligner unægteligt et slag til kinden for den tyske milliardkoncern og topchef Kasper Rørsted.

Modvinden fra EU-domstolen fik da også selskabets aktie til at dykke onsdag.

Til nyhedsbureauet Reuters siger David Haigh, der er topchef i konsulentfirmaet Brand Finance, at afgørelsen om de tre Adidas-striber kan betyde, at den tyske milliardkoncerns brand risikerer at blive udhulet.

Det betyder med andre ord, at der kan være milliarder på spil for Adidas.

»Navnet er vigtigere, men de genkendelige tre striber er også en stor bidragyder til at skabe genkendelse,« siger David Haigh til Reuters.

Fra Adidas lyder den foreløbige konklusion, at koncernen »er skuffet over dommen« og nu vil overveje sit næste træk.

Ansatte beretter om chikane i USA

På ryggen af den for Adidas smertelige afgørelse fra EU-domstolen er den tyske sportskoncern og topchef Kasper Rørsted blevet ramt af en speget sag om mulig diskrimination af sorte medarbejdere i selskabets amerikanske hovedkontor.

Det er New York Times, der i en stort opsat artikel maler et billede af, at sorte ansatte i Adidas' hovedkvarter i staten Portland føler sig marginaliserede og til tider bliver udsat for diskrimination.

For Adidas har selskabets bånd til sorte superstjerner som eksempelvis Beyoncé Knowles, Kanye West og Pharrell Williams, der alle samarbejder med sportstøjsgiganten, været en bragende stor succes.

Da det i april kom frem, at popstjernen Beyoncé Knowles skulle udvikle nye sneakers og tøj i parløb med Adidas, lagde den populære sangerinde et billede på Instagram, hvor hun er iført en særlig Adidas-kreation.

Det opslag har indtil videre høstet mere end syv millioner »likes«.

Derfor vækker det opsigt, at sorte ansatte hos Adidas i USA angiveligt i flere tilfælde føler sig mere end almindeligt dårligt behandlet. To sorte Adidas-medarbejdere siger ifølge New York Times, at de både mundtligt og via SMS er blevet mødt med racistiske bemærkninger fra kollegaer.

Den amerikanske avis har talt med flere end 20 sorte ansatte i Adidas' hovedkvarter i USA, der beretter om en problematisk kultur i koncernen, når det kommer til race og diskrimination.

Hos Adidas siger selskabets globale HR-direktør, Karen Parkin, at virksomheden har »nul tolerance« over for upassende opførsel. Samtidig lyder det fra Karen Parkin, at de konkrete eksempler på nedsættende tale rettet mod sorte ansatte, som New York Times bringer frem, aldrig er blevet anmeldt til sportskoncernens HR-afdeling.

Adidas’ øverste chef, Kasper Rørsted, som er en de højest placerede danskere i internationalt erhvervsliv, har dermed haft en uge, som godt kunne ligne et kapitel til glemmebogen.

Kasper Rørsted er uddannet civiløkonom fra CBS i Danmark og Harvard Business University. Han har tidligere haft topstillinger i industrikoncernen Henkel såvel som i Hewlett-Packard og Compaq.