Dansk topchef forlader international mediekoncern

Den højstplacerede dansker i den internationale mediebranche, Per Mikael Jensen, takker af efter seks år hos Metro International. Årsagen er ifølge en pressemeddelelse et strategiskifte hos koncernen.

Den højstplacerede dansker i den internationale mediebranche, Per Mikael Jensen, takkede af efter seks år hos Metro International. Årsagen var ifølge en pressemeddelelse et strategiskifte hos koncernen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Efter seks år som topchef, siger danske Per Mikael Jensen farvel til jobbet hos det internationale avishus, Metro. Det oplyser koncernen i dag i en pressemeddelelse.

Hans afløser bliver den nuværende driftsdirektør hos Kinnevik, Anders Kronborg.

Ifølge pressemeddelelsen er forklaringen på bruddet mellem Metro og Per Mikael Jensen, at koncernen har valgt at satse på nye markeder

»Metro International har solgt store dele af sine globale forretningsområder i de seneste år. Hovedfokus er nu rettet mod de seks latinamerikanske markeder og Metro Sweden. Det er på den baggrund, at Per Mikael Jensen har valgt at forlade Metro,« lyder det.

Per Mikael Jensen har været hos Metro siden 2007 og har ifølge koncernen lavet en succesfuld turn around i mediehuset.

»Vi vil savne ham, men respekterer, at hans nuværende mission er opfyldt og at han ønsker at komme videre. Jeg vil gerne takke Per Mikael for hans tid hos Metro og ønsker ham det bedste i sin fremtidige bestræbelser,« siger afløseren Anders Kronborg.

Per Mikael Jensen, der har en fortid hos både Berlingske og TV2, siger selv i dagens pressemeddelelse, at han har været glad for sin tid hos Metro.

»Jeg har haft seks gode år hos Metro International og været heldige at arbejde sammen med nogle stærke ledere rundt omkring i verden. Efter at have været med til at konsolidere branche i Europa, samtidig med at der har været dramatisk vækst i Latinamerika, er det nu et godt tidspunkt at sige farvel og kigge efter andre muligheder, enten indenfor gruppen eller udenfor,« siger han.

Metro er - geografisk set - verdens største avishus med udgivelser i over 100 større byer i 23 lande og 18 millioner daglige læsere.