Dansk topchef for Adidas debuterer med kanonregnskab

Kasper Rørsted er kommet flyvende fra start i den tyske sportskæmpe Adidas. Danskerens første årsregnskab viser, at overskuddet for første gang runder en milliard euro.

Foto: WOLFGANG RATTAY. Kasper Rørsted, der siden oktober 2015 har været direktør i Adidas, kunne i dag præsentere et rekordregnskab for de tyske striber.
Læs mere
Fold sammen

Danske Kasper Rørsted lægger ud med et rekordregnskab hos Adidas: Overskuddet for 2016 lyder på lidt over 1 milliard euro - 7,6 milliarder kroner - hvilket er det største i stribernes historie.

»2016 var et exceptionelt år for Adidas. Vi har forbedret vores brand verden over. Som et resultat af det, er vi i stand til at øge indtægterne kraftigt og opnå et overskud på mere end 1 milliard euro for første gang i vores firmas historie,« siger Kasper Rørsted i en pressemeddelelse.

Omsætningen for 2016 lå på mere end 140 milliarder kroner.

Siden oktober 2016 har Kasper Rørsted siddet i direktørstolen hos det tyske sportsmærke. 54-årige Kasper Rørsted var tidligere direktør for kosmetik- og kemivirksomheden Henkel, men overtog i 2016 direktørposten i Adidas.

Adidas er Europas største sportstøjsproducent, og andenstørst på verdensplan, hvor Nike er størst. En af udfordringerne for Kasper Rørsted bliver at styrke Adidas' position på det amerikanske marked, hvor Nike dominerer, og eksempelvis sidder på 48 procent af markedet for sko. Tidligere meldte Rørsted ud, at han ser det som en af sine vigtigste opgaver at forbedre positionen på det amerikanske marked.

Et skridt på vejen har været at skille mærket Reebok fra Adidas: Adidas købte Reebok tilbage i 2005 for at stå bedre rustet mod konkurrenten Nike på det amerikanske marked, men det har knebet med at opnå de opstillede mål.

Indtægterne på det europæiske marked er steget med 20 procent, mens væksten på det amerikanske og kinesiske marked er forøget med henholdsvis 24 og 28 procent.

Adidas blev stiftet i 1924 af tyske Adi Dassler og har i dag 57.000 ansatte.

Forventningerne til 2017 er, at de gode takter fortsætter på både top- og bundlinje. Målet er en vækst på 11 til 13 procent, og at nå et overskud på 1.2 milliarder euro.