Dansk topchef får voldsom kritik for Putin-propaganda: Myndigheder bedt om at gribe ind

De franske radio-/tv-myndigheder bliver nu bedt om at gribe ind og tvinge Eutelsat, som har tidligere TDC- og KMD-direktør Eva Berneke i spidsen, til at stoppe tv til mange millioner russere.

Den tidligere TDC- og KMD-direktør Eva Berneke er kommet i skudlinjen som topchef for den franske satellitgigant Eutelsat, fordi hun ikke af egen drift vil stoppe udsendelsen af russisk tv-propaganda på Eutelsats satellitter til tv-seere i Rusland og besatte områder i Ukraine. Fold sammen
Læs mere
Foto: Eutelsat
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Presset på satellitgiganten Eutelsats danske topchef, Eva Berneke, for at få stoppet udsendelsen af russisk propaganda til millioner af russiske tv-seere øges nu yderligere.

Journalistorganisationen Reportere Uden Grænser (RSF) har bedt de franske radio-/tv-myndigheder, ARCOM, om at beordre storleverandøren af satellit-tv Eutelsat, der har danske Eva Berneke som topchef, at ophøre med at videresende tre meget sete russiske propagandakanaler.

»Frankrig kan ikke tolerere en situation, hvor operatører under fransk lovgivning bidrager til Kremls krigspropaganda i strid med deres juridiske forpligtelser. Frankrigs radio-/tv-myndigheder har muligheden for at standse denne situation, og vi opfordrer til, at der bliver handlet uden ophold,« siger Christophe Deloire, som er generalsekretær i RSF.

Eva Berneke er tidligere direktør i telekoncernen TDC og topchef for it-kæmpen KMD og har siden årsskiftet stået i spidsen for Eutelsat. Hun sidder desuden i bestyrelserne hos vindmøllegiganten Vestas og legetøjsgiganten LEGO. LEGO er blandt de virksomheder, der har trukket sig ud af Rusland.

Spydspidser for russisk krigspropaganda

Eutelsat, som har hovedsæde i Frankrig og har den franske stat som største aktionær med 22,65 procent af aktierne i selskabet, er en af verdens største satellit-tv-selskaber. Eutelsats 37 satellitter over Europa, Mellemøsten, Afrika og Indien står for transmissionen af omkring 7.000 tv-kanaler og 1.100 radiokanaler til omkring en milliard seere på vegne af tv-udbydere, der indgår aftaler med Eutelsat.

Eutelsat bruger to satellitter til at sende tv-kanaler fra de russiske tv-selskaber NTV Plus og Trikolor til Rusland og de besatte dele af Ukraine og har ikke af egen drift villet lukke for signalerne.

Den franske stat er største aktionær i satellitgiganten Eutelsat, som har hovedsæde i Frankrig, og ejer næsten en fjerdedel af selskabet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Eutelsat.

»Disse to selskaber har omkring 15 millioner abonnenter, hvilket udgør omkring en tredjedel af alle russiske hjem med abonnement eller 25 procent af alle hjem i hele Rusland. Tv-kanalerne, som de sender ud, indbefatter Rossiya 1, Perviy Kanal og NTV, som er spydspidser for den russiske krigspropagandamaskine,« skriver Reportere Uden Grænser, der selv har internationalt hovedkontor i Paris i Frankrig.

Organisationen henviser til, at det er ARCOMs opgave at føre tilsyn med Eutelsat med henvisning til fransk lovgivning.

Rossiya 1 og Perviy Kanal kontrolleres af den russiske stat, mens NTV ejes af det statslige, russiske gasselskab Gazproms Gazom-Medie Holding, oplyser organisationen Comité Denis Diderot, som blev oprettet i marts for at kæmpe mod den russiske propaganda. De tre kanaler er de mest sete i Rusland.

Komiteen har sendt en 266 sider lang rapport til de franske myndigheder med indsamlet dokumentation for indvirkningen af, at Eutelsat fortsætter med at lægge udstyr til udsendelse af de russiske kanaler.

Har fjernet vestlige kanaler fra sit russiske udbud

Den lettiske forsvarsminister og vicepremierminister, Artis Pabriks, har på det sociale medie Twitter tilkendegivet, at han synes om Comité Denis Diderots arbejde for at stoppe Eutelsats distribution af de russiske tv-kanaler.

Ukraines nationale tv- og radioråd fastslog tidligere på ugen på sit website, at »Eutelsat hævder kun at udsende 'nogle få kanaler' fra Rusland. Det er dog fastslået, at de to platforme (NTV Plus og Trikolor, red.) i alt tilbyder 330 kanaler«. En række af de såkaldte »stjerneværter« på de meget sete russiske tv-kanaler står ifølge rådet »på EUs sanktionslister for deres 'betydelige' bidrag til propaganda til fordel for invasionen af Ukraine«.

»Det er de programmer, der regelmæssigt indtager de første pladser i seertallene. Det nationale råd håber, at en fælles indsats fra det ukrainske og europæiske mediesamfund vil bidrage til at stoppe udsendelsen af russisk propaganda i Europa,« skriver rådet.

ARCOM (L'Autorité de régulation de la communication audiovisuelle et numérique) gav 27. juli i år Eutelsat besked på med 48 timers varsel at ophøre med at udsende den russiske tv-kanal NTV Mir til Europa på grund af »alvorlige overtrædelser« af lovgivningen.

Eutelsat har selv tidligere stoppet for de russiske propagandakanaler Russia Today (RT), RTR Planeta og Rossiya 24, efter at EU i februar i år besluttede, at der skulle blokeres for kanalerne overalt i EU, så den russiske krigspropaganda efter invasionen af Ukraine 24. februar ikke fortsatte.

Men Eutelsat har også fjernet internationale tv-kanaler som BBC World, CNN, Deutsche Welle, France 24 og TV5 Monde fra tv-udbuddet til de russiske seere efter krav fra de russiske myndigheder.

Topchef: »Vi er neutrale«

Eutelsat selv har – ifølge det franske dagblad Libération med opbakning fra det franske økonomiministerium – forsvaret sig med, at man er nødt til at holde sig neutral. Ellers frygter man, at det vil åbne for flere anmodninger om indgreb, uden at der er lovgivning.

»Vi er neutrale. Vi forholder os til den regulering, der kommer,« sagde Eva Berneke i maj i år til techmediet Radar i det første interview, efter at balladen for alvor brød løs. »Jeg har vendt det med min bestyrelse og spurgt, hvad de gerne vil have? Den franske stat ejer 20 procent, og jeg har spurgt dem, hvad de gerne vil have, at vi gør. De har sagt, at de gerne vil have, at vi følger myndighedernes anbefalinger. Det er et skønt og meget klart svar fra min bestyrelse om, hvad de gerne vil have,« tilføjede hun.

Eutelsat har ikke offentligt kommenteret den seneste ballade om selskabet.

Den ukrainske udenrigsminister, Dmytro Kuleba, bad 18. juli i år EU om, at »alle russiske tv-kanaler forbydes fra de europæiske kabel- og satellitnetværk«.

Omkring seks procent af Eutelsats omsætning i 2021 stammede fra russiske kunder.