Dansk tøjbaron køber sig ind i stor tysk skobutik på nettet

Anders Holck Povlsen har overtaget 10 pct. af aktierne i tyske Zalando

Marketingskoordinator Diana Erlandsen fra Bianco Footwear (t.v.) og Jette Garnæs fra Bianco University fik for et par år tilbage Berlingske Detailhandelspris 2011, her overrakt af Berlingskes erhvervsredaktør Linda Overgaard. I dag er de presset af den tyske konkurrent Zalando, som Bestsellers Anders Holch Povlsen har investeret i. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Henriksen

Tøjbaronen Anders Holck Povlsen, der til dagligt leder Bestseller-koncernen med en verdensomspændende butiksnet indenfor modetøj, overtager 10 procent af aktierne i den stærkt ekspansive tyske skobutik på nettet, Zalando.

Zalando har udfordret danske skoproducenter som Ecco og Bianco, og specielt Bianco er økonomisk hårdt ramt af konkurrencen fra det tyske firma. Bianco kom i sidste regnskabsår ud med et minus på 28 mio. kr.

»Bestseller og Zalando har arbejdet sammen i flere år. Det glæder os meget, at vi bliver partner med en så erfaren iværksætter i modebranchen som Anders Holck Povlsen«, siger David Schneider, medstifter og administrerende direktør i Zalando.

Holch Povlsens investering følger efter hans investering i den britiske tøjbutik på nettet Asos for to år siden. Siden er aktierne i Asos steget kraftigt.

Zalando omsætter for godt ni milliarder kr. og er især stærke i Tyskland, Østrig og Schweiz. Zalando er mest kendt for at sælge sko, men i de senere år er tøj og tilbehør også taget på programmet i netforretningen, der sælger mere end 120.000 forskellige varenumre.

Zalanco har også vundet frem i Danmark. Zalando har 15 millioner kunder på nettet.