Dansk tobakssalg går op i røg

Nordens største cigaretproducent lider under øget konkurrence, forbud og afgifter.

Modelfoto. Rygerne skal i gang med kæderygningen for at redde House of Prince. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Henriksen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fat lighteren og gå i stilling til kæderygning. Nødlidende House of Prince kan angiveligt bruge al den hjælp fra landets resterende rygere, som kan mønstres.

De seneste år har cigaretproducenten set indtjening og omsætning for millioner smuldre på grund af høje afgifter, massivt rygeforbud og øget konkurrence fra discountmærker. Således fik selskabet et resultat af den primære drift i 2010 på 842 mio. kroner, hvilket er 600 mio. kroner mindre end i 2008. Samtidig er omsætningen faldet 700 mio. kroner til 2,38 mia. kroner. Det skriver dagbladet Børsen.

Se også: Tobaksfabrikkens historie

"Vores omsætning falder af flere årsager. Først og fremmest skrumper det danske tobaksmarked ganske meget hvert år, og samtidig søger forbrugerne mod billigere cigaretmærker, og det kan mærkes," siger Jacob Lund, der er talsmand for British Tobacco Company, der ejer House of Prince, til Børsen.

Det er dog ikke alle, der begræder cigaretproducentens tilbagegang.

"Det er et sundhedstegn for samfundet, at rygningen falder. De tiltag mod rygning, vi sætter i værk, virker, og der vil komme flere endnu," siger Jørgen Falk, der er chefkonsulent i Sundhedsstyrelsen.