Dansk teletopchef får comeback i Holland

Jesper Theill Eriksen vender 1. januar tilbage som erhvervsdirektør i Hollands svar på TDC, som han forlod for et år siden.

Tidligere TDC-direktør Jesper Theill Eriksen bliver nu direktør for 8.000 medarbejdere i Holland. Arkivfoto: Peter Helles Eriksen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: peter helles eriksen

Den tidligere TDC-direktør Jesper Theill Eriksen vender fra årsskiftet tilbage som topchef i Holland som chef for 8.000 medarbejdere.

Jesper Theill Eriksen er fra 1. januar udnævnt som direktør for telegiganten KPNs hollandske erhvervsforretning, der omsætter for omkring tre milliarder euro. Han forlod for et år siden samme KPN, hvor han i april 2012 begyndte som direktør for hele fastnetforretningen og i november 2012 blev udnævnt til direktør for hele KPNs privatkundeforretning.

Her lykkedes det ham at sikre KPN fremgang i både omsætning, kundetal, markedsandel og indtjening, og han var med til at lancere »quadplay«, nemlig den store pakke med TV, telefoni, internetforbindelse og mobiltelefoni.

Skal tænke nyt og spare penge

»Det er jo et helt andet job, dette her, men en så spændende udfordring, at jeg ikke kunne sige nej, da jeg blev spurgt i sidste uge. KPN står stærkt på erhvervsmarkedet men udfordres som alle andre på toplinien, fordi folk bruger datatjenester i stedet for taletjenester. Min opgave bliver derfor at sørge for nye produkter, som kan kompensere for den omsætning, der vil forsvinde, og skære omkostningerne til, da indtjeningsmargenen på nye produkter er betydeligt mindre end på de gamle,« siger Jesper Theill Eriksen til Berlingske.

KPN sidder på omkring 65 procent af det hollandske erhvervsmarked for fastnettelefoni, 60 procent på internetforbindelser og 50 procent på mobiltelefoni.

»Det ligner meget TDC, men modsat TDC har KPN ingen kabel-TV-forretning. De høje markedsandele er dog under pres, og de to store kabel-TV-forretninger i Holland har netop fået lov til at fusionere og bliver dermed en stor konkurrent, fordi deres net også kan bruges til erhvervsløsninger,« forklarer Jesper Theill Eriksen.

Han vurderer, at hollandske virksomheder nøje ser på behovet for telekommunikation og er meget mere villige til at skifte traditionel telefoni ud med data, hvis man kan spare. Derfor bliver en del af satsningen at tilbyde flere netbaserede tjenester (i fagjargonen »cloud«).

Skal igen pendle

Jesper Theill Eriksen var frem til marts 2011 privatkundedirektør i TDC og var dengang den længst siddende TDC-direktør, inden han efter 14 år blev fyret som følge af den tiltagende mobilkrig i Danmark - to måneder, efter at Telia i Danmark fyrede sin administrerende direktør af samme grund. Han har blandt andet været administrerende direktør for det daværende TDC Switzerland i Schweiz og var forinden direktør for TDCs baltiske mobilselskab Bite med hovedsæde i Litauen.

Det forgangne år har han brugt på at se efter nye jobmuligheder og har involveret sig i bestyrelsesarbejde.

Nu vil han igen pendle mellem Danmark og Holland. Indtil for et år siden var han fire dage i Holland og tre i Danmark, »for der er jo ikke længere end at tage til Aarhus - det tager kun en time at flyve«.

Han har ikke fået lært sig hollandsk.

»Men som dansker forstår man heldigvis meget, og hollænderne har intet problem med at tale engelsk,« siger han.