Dansk teknologi på charmeoffensiv

Mange danske virksomheder er med på verdens største mobilmesse for at blive opdaget og skabe nyttige kontakter til fremtidige ordrer.

Jan Koum solgte forleden WhatsApp, som han er direktør for og medstifter af, til Facebook for 19 milliarder dollars. Danske teknologivirksomheder håber, at de kan blive de næste. Foto: Albert Gea, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: ALBERT GEA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BARCELONA: Dansk mobilteknologi er langt fremme på verdensplan og er nu igen gået i byen for at blive opdaget.

En række danske virksomheder er med på Mobile World Congress, verdens største mobilmesse, som 24.-27. februar afvikles i Cataloniens hovedby Barcelona, hvor de - i fællesskab eller hver for sig - forsøger at kapre nye, internationale kunder og sikre sig ordrer.

Håber at blive den næste WhatsApp

Igen i år er der som et særligt eksportsamarbejde mellem brancheforeningen IT-Branchen, Dansk Erhverv, Eksportrådet og den danske ambassade i Spanien oprettet en dansk fællesstand, hvor otte IT- og televirksomheder har plads. Der er både tale om gengangere og fire nye virksomheder, som tilsammen dækker alt fra avanceret øjenstyring og F16-lydteknologi til muligheden for at ringe billigt på mobiltelefonen over hele kloden.

»Der ligger et enormt potentiale i mobilbranchen. Virksomheden WhatsApp er netop blevet solgt til Facebook for 100 milliarder kroner. Vi har i Danmark mange innovative teknologivirksomheder, så næste gang bliver det måske en dansk mobilvirksomhed,« lyder det håbefuldt fra Morten Bangsgaard, administrerende direktør for IT-Branchen.

Han ser den danske teknologibranche som et vækstlokomotiv for Danmark.

»Det har vi kun mulighed for at blive, hvis danske IT- og televirksomheder bliver endnu bedre til at skabe forretning uden for Danmarks grænser,« tilføjer han.

Knytter værdifulde kontakter

Den danske fællesstand huser 2operate, som gør tekniske data forståelige for ikke-teknikere, AM3D, der bl.a. laver lydteknologi til mobiltelefoner, tavle-PCer, hovedtelefoner og til advarselssystemer i F16-fly, Fiberblaze, som arbejder med netværkskort til finans-, tele- og IT-sikkerhedsverdenen, og Simply Remember, der minder om aftaler og aktiviteter. Desuden deltager Telebilling, som sælger betalingsløsninger til tele- og kommunikationsvirksomheder, The Eye Tribe, gennem hvis teknologi man med øjnene kan styre mobile enheder, Tweakker, hvis støtteteknologier konfigurerer mobilt indhold til telefoner og tavle-PCer, samt Vopium, gennem hvis teknologi man kan ringe billigt internationalt.

En anden dansk teknologiproducent, det netop børsnoterede Napatech, er også med men har sin egen stand. Napatech producerer netværkskort, som i realtid analyserer selv voldsomme mængder af nettrafik, så trafikpropper kan undgåes.

»Vi er meget aktive på udstillinger i hele verden og er med for fjerde eller femte gang. De rigtige kunder er nemlig dem, der sidder på de andre stande,« forklarer Erik Norup, markedsføringsdirektør, som har nogle travle dage med at være opsøgende på messen.

Konkrete ordrer kommer der ikke med hjem, men der er skabt et væld af kontakter, som senere ofte kaster noget af sig.

Berlingske er inviteret til Mobile World Congress i Barcelona af Telia. Læs mere på www.b.dk/tech og www.business.dk/digital.