Dansk Supermarkeds topchef vil være europæisk discountkonge

Mens ærkerivalen Coop forsøger at sætte sig på en sundhedsdagsorden, holder administrerende direktør for Dansk Supermarked, Per Bank, hovedfokus på én ting: Discount.

Foto: Axel Schütt. Dansk Supermarkeds topchef Per Bank
Læs mere
Fold sammen

Discount i forstanden billigt er fortsat hovedfokus for Per Bank, administrerende direktør for Dansk Supermarked, landets største detailhandelsforretning.

»Vi kan konstatere, at det stadigvæk er attraktive priser og attraktive tilbud, som kunderne går efter,« siger Per Bank.

Derfor har Dansk Supermarkeds investeringer i 2014 også hovedsagligt ligget inden for områder, som giver kunderne billige dagligvarer. Det gælder blandt andet massive investeringer i Netto i Storbritannien og Sverige og lanceringen af tøjmærket VRS.

»Det bliver fortsat billigere at være forbruger i Danmark, men også hårdere at være retailer,« siger Per Bank med henvisning til den aggresive konkurrence på priserne - ikke bare i Danmark, men i hele Europa.

»Det er et presset marked i Europa, og de fleste retailere tjener færre penge - også i procent - end de gjorde for tre år siden. Det siger lidt om, hvor hårdt markedet er i Europa,« siger han.

Per Bank ser dog gode takter for Netto både i Storbritannien, Tyskland og Sverige. På det tyske marked er Netto den eneste tilbageværende udenlandske kæde, og i Sverige, hvor Netto har eksisteret siden 2002, var der optimisme at spore.

»I Sverige har vi haft en god fremgang og det bedste indtjeningsår nogensinde. Der er stort potentiale for vækst i discount generelt - og Netto i særdeleshed - i Sverige,« siger Per Bank.

Dansk Supermarked kom igennem 2014 med en omsætning og indtjening, der var næsten identisk med året før. Mens omsætningen lød på 57 milliarder kroner, lød driftsoverskuddet på 2,4 milliarder kroner, og selvom væksten er svær at få øje på, ændrer Per Bank ikke kurs.

»Vi er med vores kæder Bilka, Føtex og Netto fuldstændig på plads med prisen,« siger Per Bank.

Der findes 459 Netto-butikker i Danmark, 346 i Tyskland, 335 i Polen, 157 i Sverige og fem i Storbritannien.