Dansk Supermarked tjener mindre på driften

Salget af Netto i Storbritannien skæpper godt i kassen hos Dansk Supermarked.

Foto: Henning Bagger
EBITDA-resultatet hos Dansk Supermarked faldt i første halvdel af 2011 med 16 procent til 1,32 mia. kroner, skriver Dansk Handelsblad

Med en avance fra salget af Netto i april på 3,78 mia. kr. slår Dansk Supermarkeds første halvår imidlertid alle rekorder med en bundlinje på 4,56 mia. kr.

Netto-frasalget fylder på alle måder i detailhandelsdelen af halvårsrapporten fra majoritetsejer A. P. Møller-Mærsk. Omsætningen faldt med tre procent til 27,6 mia. kr., men uden salget var fremgangen på to procent målt i danske kroner.

Dansk Supermarked er påvirket af den svage markedsudvikling i Danmark og de øvrige Netto-lande.

"Dagligvaremarkederne i Danmark, Tyskland og Polen oplevede en beskeden salgsfremgang, mens salget i Sverige stagnerede. Målt i mængder var salgsniveauet uændret, og omsætningsstigningen var hovedsageligt inflationsdrevet.

I Danmark drager discountkæderne fordel af de mere prisbevidste forbrugere og har taget markedsandele fra de almindelige supermarkeder."

I Dansk Supermarked Gruppen faldt omsætningen med tre procent i forhold til samme periode 2010, hvilket primært skyldtes salget af Netto Foodstores Limited, Storbritannien, som blev gennemført i april 2011. Eksklusive dette steg omsætningen med to procent og,målt i lokal valuta, med 1,2 procent.

EBITDA for første halvår 2011 blev 16 procent lavere end i samme periode sidste år, grundet ændret efterspørgsels­mønster mod billigere varer og discountbutikker samt effekt fra salget af aktiviteterne i Storbritannien. Eksklu­sive effekten fra salget af aktiviteterne i Storbritannien blev EBITDA 12 procent lavere," skriver Mærsk i halvårsrapporten.

Prøv Dansk Handelsblad gratis i 4 uger - og få inspiration til bedre købmandskab