Dansk Supermarked sparer sig til succes

De har svunget med sparekniven i Dansk Supermarked, og det har givet pote. "Det er lykkes os at spare uden at lade det gå ud over kundeservicen, " siger direktør Erling Jensen om rekordregnskabet.

Administrerende direktør i Dansk Supermarked, Erling Jensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker
Finanskrisen satte hårdt ind hos dagligvaregiganten Dansk Supermarked, der især blev ramt på salget af non-food varer. Men nu er dagligvaregiganten tilbage i fuldt firspring - og det skyldes blandt andet et benhårdt fokus på omkostningsreduceringer.

"Det er lykkes os at spare, uden at lade det gå ud over kundeservicen.

Vi har kigget meget på logistik, måden vi får varerne frem på til butikkerne, indkøbspriser og fragtpriser, forklarer administrerende direktør i Dansk Supermarked, Erling Jensen til Business.dk.

Dagligvarevirksomheden, der ejer kæderne Netto, Føtex og Bilka kom ud af 2009 med et rekordresultat på 2,6 milliarder kroner mod 2,4 milliarder kroner i 2008. Og det er direktøren ganske godt tilfreds med.

"Jeg synes, det er ganske flot af en dansk virksomhed at kunne aflevere et overskud på to mia. kr., når det samtidig er det bedste resultat, vi har lavet. Det er det samme som at springe højdespring, når man har sprunget det højeste, man kan -  så er man glad," siger Erling Jensen.

Foruden besparelser på logistik, indkøb og fragt har Dansk Supermarked i det forgange år reduceret medarbejderstaben. Antallet af fuldtidsansatte faldt således fra 25.156 i 2008 til 24.895 i 2009.