Dansk Supermarked skæpper godt i Mærsks kasseapparat

Mærsk koncernens ejerskab af Dansk Supermarked viser sig også i dette kvartal fornuftigt. Supermarked-koncernen med blandt andet Netto og Føtex øger overskuddet betydeligt.

ARKIVFOTO Fold sammen
Læs mere
Foto: Marie Hald
Danskernes forbrug steg i tredje kvartal og samtidig øger Dansk Supermarked sin markedsandel på det danske marked.

Det er ingredienserne i endnu et godt regnskab fra det Mærsk-ejede Dansk Supermarked, der indbefatter kæderne Netto, Bilka, Føtex og Salling.

Omsætningen i tredje kvartal 2013 steg fra 13,9 mia. kr. i forhold til 13,7 mia. kr. i tredje kvartal 2012. Reguleret for lukningen af Tøj & Sko var der tale om en omsætningsfremgang på 309 mio. kr.



Der var i kvartalet vækst i alle Gruppens lande. Driftsresultat for tredje kvartal efter skat endte på 355 mio. kr. mod 211 samme tid sidste år.

Vejen mod fremgangen kommer gennem resultatforbedringer i Føtex, en generel stigende omsætning i Netto i alle fire lande samt lukning af ikke-rentable butikker i 2012.

Ifølge selskabet er udviklingen på detailmarkedet i Danmark præget af et fortsat skift mod øget handel i discountsegmentet, da discountbutikkerne i seneste kvartal nød godt af den ændrede lovgivning, der giver mulighed for at holde åbent alle søndage.

Det danske marked for dagligvarer steg med 2,8 pct. i tredje kvartal 2013, hvilket var over den gennemsnitlige månedlige detail-prisinflation på 0,9 pct.

Udover de mere købelystne kunder, lykkedes det i tredje kvartal også at tage en større bid af det danske marked. Dansk Supermarked øgede sin markedsandel i Danmark i tredje kvartal med 0,5 pct. til 34,0 pct. Markedsandelen steg også i Polen og Sverige og blev fastholdt i Tyskland

Af- og nedskrivninger var 57 mio. kr. lavere end i tredje kvartal 2012 positivt påvirket af, at der ikke var nedskrivninger som i tredje kvartal 2012 på 94 mio. kr.