Dansk Supermarked henter digital forstærkning fra Amazon

Dansk Supermarked opruster digitalt med Kenneth Nielsen, som har mere end 20 års erfaring fra internetgiganterne Amazon og Apple. Dermed bliver e-commerce opgraderet til selvstændigt forretningsområde.

Dansk Supermarked har indsat Kenneth Nielsen til at stå i spidsen for koncernens e-handel. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Detailkæmpen Dansk Supermarked skruer nu op for deres indsats inden for e-handel. Kenneth Nielsen er hentet hjem til Danmark efter 20 år hos Amazon og Apple, og han er manden, som skal stå i spidsen for Dansk Supermarkeds satsning på e-commerce.

Ifølge en pressemeddelelse fra Dansk Supermarked bliver e-commerce i samme ombæring et selvstændigt forretningsområde, og Kenneth Nielsen kommer dermed til at referere direkte til Dansk Supermarkeds administrerende direktør, Per Bank.

»Kenneth kommer med stærk international erfaring med digitale kunder, multichannel, vækst og udvikling. De digitale platforme er blevet et centralt forretningsområde for Dansk Supermarked, og vi skal fortsætte den betydelige vækst, vi de seneste år har oplevet på dette felt,« udtaler Per Bank i meddelelsen.

Dansk Supermarkeds direkte konkurrent Coop offentliggjorde for nylig et samarbejde med Post Danmark om udbringning af dagligvarer fra Irma.dk. Også Superbest og Nemlig.com, som udelukkende er et digitalt supermarked, har de seneste par år investeret væsentlige beløb i dagligvarehandel på nettet.

Men indtil videre har Dansk Supermarkeds indsatsområde på nettet været begrænset til salg af elektronik, legetøj, haveudstyr og andet gennem Bilka.dk.

Det danske marked for internethandel er i fortsat vækst, og Kenneth Nielsen ser gode muligheder til at udvide forretningen på markedet.

Dansk e-handelsanalyses halvårsrapport viser, at der er handlet for godt 36 milliarder kroner i årets første seks måneder, og hos Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, forventer man, at der for hele året handles 116-121 millioner gange, og at der omsættes for over 72 milliarder kroner over nettet.

»Der er fortsat store muligheder - også for at blive first mover på det danske online-marked, som er mere fragmenteret end i mange andre lande. Dansk Supermarked har med sin multichannel-tilgang en unik position til at give kunderne endnu stærkere tilbud end i dag. Det er en så spændende udvikling at blive en del af, at jeg ikke tøvede med at takke ja, da muligheden bød sig, siger Kenneth Nielsen.

Han får titlen som Group Digital Director for Dansk Supermarked og flytter teltpælene til Aarhus, efter at have boet i Luxemborg, hvor Amazon har sit europæiske hovedkvarter. Kenneth Nielsen tiltræder sin nye stilling den 1. oktober. 

Dansk Supermarked skal i øvrigt på jagt efter en ny finansdirektør, da britiske Chris Nicholas af personlige årsager har valgt at forlade koncernen.