Dansk succes ved VM i reklame

Kreativitet. Danske kreative arbejder kan gøre sig gældende på verdensplan. Det blev afsløret ved årets VM i reklame. Bl.a. blev »Tal Ordentligt«-kampagnen belønnet – helt i tråd med årets marketing-tendens.

8.b på Skåde Skole ved Aarhus var deltager i »Tal Ordentligt«-kampagnen fra Call me. Foto: Kim Haugaard Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den danske marketingbranche holdt det flotte niveau fra i fjor ved reklamebranchens nys afsluttede årlige sammenkomst i den sydfranske badeby Cannes.

Arrangementet hedder Cannes Lions og bliver omtalt som VM i reklame. Her uddeltes i sidste uge priser i form af løvestatuetter i ædle metaller til årets bedste reklamekampagner på verdensplan. I 2011 blev det i alt til tre danske løver, i fjor mere end fordobledes antallet til otte, og niveauet blev holdt i år, da det igen blev til otte »rene« danske løver.

Det vil i denne sammenhæng sige kreative arbejder, som et dansk reklamebureau står bag og har sendt ind til konkurrencen. Men dertil kommer andre reklamekampagner, som danske brand og eksempelvis produktionsselskaber har været involveret i.

På denne front gjorde især det danske produktionsselskab Bacon – der arbejder med reklamefilm – sig bemærket med intet mindre end tre løvestatutetter. To af dem – en af guld og en af bronze – for selskabets arbejde for franske Come4s »The Lover«, der er film, som agiterer for handi­cappedes ret til købesex. Og den sidste – en bronzeløve – for en norsk reklamefilm for Canal Digital ved navn »The Most Fertile Woman in the World«.

»Vi synes da også, at vi vil bidrage til festen. Det er okay, er det ikke?« spurgte Malene Dyhring, adm. direktør og executive director hos Bacon, i sidste uge i Cannes.

Og det kan der kun svares ja til. Blandt de danske brand, der vandt priser ved VM i reklame, skal Arla nævnes, da mejeri­giganten vandt en sølvløve for filmen »Weave Your Magic«, der er en reklame­fortælling om kokkens angiveligt bedste ven, Lurpak-smør, som er udviklet af det meget anerkendte bureau Wieden + Kennedy, London.

Dansk annoncørtopscorer blev Carlsberg, der kan placere tre nye bronzeløver i pokalskabet i Valby. Alle tre signeret det belgiske reklamebureau Duval Guillaume og alle tre for »Poker«-reklamerne, hvor ens venners villighed til at hjælpe i en svær situation sættes på en alvorlig prøve.

»På vegne af mit brandteam og Carlsberg Group er jeg i særklasse pavestolt over vores tre bronze-løver. Vi har »friendship« som en af de vigtigste kerneværdier i DNAet af vores brand, og denne lille modige viral film har vist sig at konkurrere mod de bedste i hele verden,« siger Thomas Busch, Carlsberg Groups Senior Creative Manager.

Glem ikke bureauerne

På bureausiden blev de otte løver jævnt fordelt. I en af filmkategorierne, craft, blev den danske del af reklamebureauet DDB og dets produktionsselskab, Spoiled Productions, belønnet med bronze for deres arbejde for Han Kjøbenhavn.

Også Halbye Kaag JWT, UncleGrey – der var sidste års danske topscorer ved reklame-VM – og Hello Monday vandt ædelt metal, da det blev til sølv, bronze og bronze i henholdsvis design-, design- og cyber­kategorierne.

Også den efterhånden velkendte Coinoffers/Coins for Clicks for McDonald’s blev hædret. Det skete i mediakategorien. Bag dette arbejde stod DDB og mediabureauet OMD, og dermed blev DDB dansk bureau-topscorer med to løver. Også Ogilvy ramte plet og fik en bronze-løve i Promo & Activation-kategorien for »Nutcase’s Outdoor Fitting Room«-kampagnen for Nutcase Denmark (cykelhjelme, hvis nogen skulle være i tvivl, red.).

Endelig vakte danske reklamearbejder opsigt i PR-kategorien, hvor Robert/Boisen & Like-minded – med PR-bureauet Radius som partner – scorede en løve af sølv for deres »Solar Charging Dummies«-kampagne for Spies.

Så tal dog ordentligt

Der var også hæder til et af de mere skelsættende danske reklamearbejder herhjemme de senere år, da Lead Agency – med bistand fra Jangaard, Mark & Ko – blev belønnet med bronze for »Tal Ordentligt«-kampagnen for Call me.

Det interessante ved netop denne danske pris var juryens vurdering:

»Når reklamebureauer skaber PR-kommunikation, er indsendelserne klart svagest. Når PR-bureauerne er lead (står i spidsen, red.), men samarbejder med reklamebureauer som underleverandører, er arbejderne suverænt bedst.«

Det er jo interessant, og Hanne Lindblad, CEO hos Call me, vil ikke nøjes med at smile diskret over hæderen, tværtimod jubler hun.Hvorfor rammer »Tal Ordentligt« plet, også uden for Danmark?»Kampagnen handler om kommunikation mellem mennesker. Det gør den vedkommende og relevant på tværs af landegrænser. Derfor er jeg ikke så overrasket over, at en udenlandsk jury forstår den,« siger hun.

»Tal Ordentligt« er Hanne Lindblads egen idé. Kampagnen er født ud af Call mes TRUST-strategi, og i den proces var Kresten Schultz Jørgensen, stifter af og direktør i Lead Agency, fødselshjælper. Han siger i den forbindelse:

»I en kommunikationsverden fuld af støj og buzzwords ser jeg noget så gammeldags og eviggyldigt som »good writing« som fundamentet,« siger Kresten Schultz Jørgensen.Nu skal vi pludselig anerkende skrivningen som kunstart?

»Det skal vi i hvert fald. Og endda helt præcist. Skrivning som den tabte kunstart – midt i den kakafoniske støj af Facebook-likes, tweets, blogs og overfladisk journalistik. Skrivning som den enkle fortælling, der bør være hjertet i de mange kampagner.«

Man skulle tro, du havde lyttet til PR-juryen. Prøv at uddybe dine tanker?»Alle de bedste projekter hernede – på tværs af kategorier – har en samlende idé, der kan beskrives med ganske få sætninger. Det er det, den gode journalist, skribenten, kan. Mestre at formulere de gode ideer enkelt, effektivt. Og den kvalitet vinder frem som en reaktion på, at vi står midt i en informations­eksplosion, der kan sammenlignes med Gutenbergs opfindelse,« slutter Kresten Schultz Jørgensen.