Dansk software får millionindsprøjtning

Julecheck på 37 millioner kroner til danske Zoomio, som vil åbne nyt salgskontor i udlandet hvert halve år og fordoble omsætningen.

Det danske softwarefirma Zoomio har fået en julecheck på 37 millioner kroner og en ny medejer, efter at investeringsselskabet Via Venture Partners går med i ejerkredsen. Pengene skal sikre et nyt, internationalt salgskontor hvert halve år og en årlig fordobling af omsætningen.

Zoomio står bag systemet Zoomio Campaigner, der gør det muligt for kunder at analysere mere præcist, hvordan f.eks. elektroniske nyhedsbreve og anden digital kommunikation virker og kan tilrettes hver brugers interesser og behov. Sidste år trådte Dandy-familien Bagger-Sørensens investeringsselskab Vecata ind med et tocifret millionbeløb. Desuden ejes firmaet af grundlæggerne og ledelsen samt Teknologisk Innovation.

De 37 millioner fra Via Venture Partners skal sikre den internationale satsning, som lige nu tæller markeder i Tyskland, Holland og Danmark. Peter Thorlund Haahr fra investeringsselskabet bliver nyt bestyrelsesmedlem.

Administrerende direktør i Zoomio, Per John Jensen, slår fast, at det kræver kapital at begynde på nye markeder.

»Vi bød derfor Via Venture Partners indenfor i investorkredsen. Vi har haft en længerevarende dialog, der har sat en tyk streg under selskabets forretningsmæssige forståelse og professionalisme samt den gode kemi, der er mellem vore virksomheder,« siger Per John Jensen.

Mens Zoomios produktdesign sker i Danmark, foregår selve programmeringen i Islamabad i Pakistan, hvor 23 softwareudviklere arbejder.