Dansk smykkegigant skuffer igen igen

Pandora nedjusterer forventningerne til 2019, oplyser selskabet i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal.

Foto: Søren Bidstrup

Pandora er i modvind igen.

Selvom den danske smykkegigant i foråret fik ny topchef, der er blevet sat ind for at gennemføre en større turnaround, er den nu gal igen.

Pandora har leveret et sæt resultater, der er dårligere end analytikernes forventninger og nedjusterer forventningerne til 2019.

Det fremgår af selskabets regnskab for tredje kvartal 2019, der er offentliggjort tirsdag morgen.

Her falder den organiske vækst med 14 pct., hvilket er tre pct. mere end analytikernes forventninger. Således har Pandora landet en omsætning på 4,4 mia. kr. i kvartalet, hvilket er knap 200 mio. kr. lavere end forventet. Også driftsindtjeningen skuffer med knap 100 mio. kr. og lander på på 891 mio. kr.

Det er særligt i de vigtige markeder Kina og USA, at salget er faldet, mens også salget af selskabets velkendte charms og armbånd er dykket.

For 2019 forventer smykkeselskabet, der har omkring 7500 salgsteder i hele verden, nu en negativ vækst i omsætningen i på syv til ni pct. mod tidlgiere en negativ vækst på tre til syv pct. Også forvetningerne til EBIT-marginen nedjusterer Pandora.

Ny topchefs første nedjustering

Således er der langt fra de glade Pandora-dage i årene efter 2012, der bød på tocifrede vækstrater og en højtflyvende aktiekurs, til den situation, som det danske smykkeselskab står i i dag.

Pandora har haft svært ved at finde vækstmelodien de seneste tre år, og 2018 bød på to nedjusteringer, en halveret aktiekurs og butikker med et faldende salg. Det kostede topchef Anders Colding Friis jobbet som topchef i august sidste år.

Han blev i foråret erstattet af svenske Alexander Lacik, der blev sat til at eksekvere på den toårige genopretningsplan, Programme Now, der skal få det vigende salg til at funkle igen. Bl.a. er Pandora i gang med at modernisere butikkernes udseende, lancere nye smykkekollektioner og har skruet op for markedsføringen, altimens smykkegiganten forsøger at skære i omkostningerne.

Ifølge Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet, er Pandora ikke kommet tættere på at genfinde vækstmelodien i tredje kvartal.

»Selve regnskabstallene er ringere end forventet. Pandoras omsætning/afsætning er stadig udfordret. For investorerne er det fortsat endnu for tidligt at hævde, at turn-around med sikkerhed er gennemført succesfuldt,« skriver han.

Først et stykke ind i 2020 vil det være meget synligt om salget og bundlinjen følger med ambitionerne.

»Håbet er lysegrønt, men der er ikke vældig meget ny energi i selve tallene, der overbeviser investorerne om at det endelig vendepunkt er indtruffet,« siger han.

Pandora kunne forud for regnskabet mandag aften offentliggøre, at selskabet har fundet sin nye bestyrelsesformand. Det bliver Peter Ruzicka, der tager over efter Peder Tuborgh. Han har tidligere arbejdet i Orkla i Norge.