Dansk smartglass-iværksætter svømmer i penge efter salg

Amerikanske Intel har købt iværksættervirksomheden Recon Instruments, der udvikler intelligente sportsbriller. Det har gjort danskeren bag ideen til trecifret millionær.

Foto: RICK WILKING. Recon Instruments producerer ski- og sportsbriller med informationsdisplay og er for nylig solgt til Intel for et formodet milliardbeløb. Det har forgyldt danskeren bag selskabet.
Læs mere
Fold sammen

Hvor Google stadig nørkler med intelligente briller, har 40-årige Dan Eisenhardt allerede haft succes med sine smartglasses i virksomheden Recon. Efter bare syv års udvikling er selskabet blevet opkøbt af den chipfabrikanten Intel for et formodet milliardbeløb.

Handelens størrelse er hemmelig, men amerikanske medier anslår, at Recon har haft et prisskilt på 1,2 mia. kr. Og selv om nordjyske Dan Eisenhardts ejerandel ved salget var skrumpet til under halvdelen, kan han derfor glæde sig over et trecifret millionbeløb, skriver Børsen.

»Det er rigtigt stort og giver en ret fed fornemmelse. For en iværksætter er det jo en slags svendestykke,« siger Dan Eisenhardt til MX og fortæller, at han i princippet aldrig bør arbejde igen.

Efter salget fortsætter den ingeniøruddannede ålborgenser dog som adm. direktør for Recon under Intel.

                                                               

Virksomheden, som har samarbejdet med blandt andet den amerikanske sportsbrillegigant Oakley, producerer ski- og sportsbriller, der giver bæreren en række informationer om sin egen præstation. Et lille skærm foran øjnene viser alt fra hastighed og højde af et hop til puls og SMS-beskeder.

Ideen kom oprindeligt, da Dan Eisenhardt som ung svømmer var træt af ikke at kunne se øjeblikkelige resultater og splittider. Alt for ofte duggede brillerne eller svømmetræneren henvendte sig til andre.

Frustrationen blev dog gemt, indtil Dan Eihardtsen i 2006 var på canadisk udveksling under sin australske MBA-uddannelse og havde iværksætteri som fag. Her blev ideen hevet frem igen, men i første omgang tilpasset mere ressourcestærke skiløbere.

Efter syv års udvikling med tre partnere har virksomheden solgt 65.000 eksemplarer på verdensplan og altså tiltrukket forretningsmæssig interesse i milliardklassen. Faktisk hjulpet godt på vej af det fokus, der har været på Googles lignende arbejde med intelligente briller.

»Ingen gad lytte til os før, men Google hopper kun på noget, der er kæmpestort. Så det var faktisk med til at hjælpe os,« siger Dan Eihardtsen.

Recons smarte skibriller kommer i Danmark til at koste op mod 6.000 kr. Andre sportsbriller er på vej og promoveres blandt andet af triatleten Andrew Starykowicz.