Dansk skib sejler ulovlig kemisk last fra Afrika

Et skib fra rederiet J. Lauritzen er sejlet ud fra det marokkansk besatte Vestsahara med en last af fosfat til gødning - iIfølge FN-vurdering er den marokkanske udvinding af fosfat ulovlig.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er det danske skib Emilie Bulker, der ejes af rederiet J. Lauritzen, som angiveligt skulle sejle ulovligt udvundet fosfat ud af det besatte Vestsahara til gødningsfabrikken Lifosa i Litauen.

Det oplyser medie- og researchcenteret DanWatch, der undersøger virksomheders påvirkning af mennesker og miljø på globalt plan.

En FN-vurdering i 2002 konkluderede, at den marokkanske udvinding af naturressourcer i Vestsahara er ulovlig, da det er besættelsesmagten Marokko, der udvinder fosfaten uden at lade den oprindelige befolkning få del af fortjenesten.

"Vestsaharas status er uafklaret, og en folkeafstemning skal afgøre, om landet er selvstændigt eller tilhører Marokko. Naturressourcerne tilhører derfor ikke Marokko i dag, og det kan derfor sammenlignes med at støtte hæleri, når en dansk virksomhed transporterer eller handler med naturressourcer, som Marokko udvinder i Vestsahara på nuværende tidspunkt", siger Lave Broch, formand for FN-Forbundets freds- og konfliktløsningsudvalg.

Han henviser til Den Internationale Domstols afgørelse, der siger, at Marokko ikke har territoriale krav på Vestsahara og derfor ikke har ret til at sælge eller benytte sig af Vestsaharas naturressourcer.

FN konkluderer altså, at selve udvindingen af fosfat er ulovlig. At transportere det ulovligt udvundne stof er derimod en anden sag. Det er íkke ulovligt endnu, det handler udelukkende om de etiske overvejelser.

Administrerende direktør Ejner Bonderup fra Lauritzen Bulkers bekræfter, at skibet er deres, men fastholder, at de overholder alle regler i fordbindelse med skibet, som til formålet er lejet ud til et internationalt rederi.



"Der er ikke noget i de aftaler, vi har lavet, det ligger til hindring for, at de kan laste fosfat fra Vestsahara. Det er udelukkende et etisk spørgsmål. Vi er selvfølgelig meget opmærksomme på, at hvis det ændrer sig, så vil vi selvfølgelig rette os ind efter det, for sådan er det jo bare," siger Ejner Bonderup til Business.dk.

"Så længe det er etiske diskussioner, kan vi ikke sidde og lave vores egen selvstændige udenrigspolitik," siger Ejner Bonderup.

Eurochem, virksomheden bag Lifosa fabrikken i Litauen, der skal modtage fosfaten, bekræfter, at Emilie Bulkers last med fosfat er på vej til deres fabrik og venter skibet ankomst 3. januar 2012. Fabrikken blev tidligere på året smidt ud af FN’s Global Compact, som er et FN-initiativ for virksomheder, der overholder standardprincipper om menneskerettigheder, miljø, antikorruption og arbejdstagerrettigheder.

Det skete ifølge DanWatch, fordi Lifosa aldrig har svaret på spørgsmål om importen af fosfat, selv om det er et krav.